July 15 Coup Attempt The state of the media

The state of the media

sn.
The longest shift for breaking news
The developments that started with military movement in Istanbul and Ankara on the evening of July 15 and could not be identified by millions was described as a coup attempt by Yeni Şafak and TVNET's breaking news. The Turkish media was subjected to a tough test on its longest news shift.
The developments that started with military movement in Istanbul and Ankara on the evening of July 15 and could not be identified by millions was described as a coup attempt by Yeni Şafak and TVNET's breaking news. The Turkish media was subjected to a tough test on its longest news shift.

Yeni Şafak was the first to report on the coup

Turkish media started covering the breaking news as soon as FETÖ-linked soldiers tried to block the Bosporus Bridge in Istanbul with tanks on the evening of July 15. While media institutions were covering the events in Istanbul and the events that followed, Yeni Şafak was the first media outlet to refer to the events as a coup attempt. We collated all the details covered by media organizations before, after and during those difficult hours.

Yeni Şafak posted about the military activity on the Bosporus Bridge on social media.
Yeni Şafak published that warplanes simultaneously took off from the capital Ankara and from Istanbul.

The betrayal attempt of “parallel” officers

The Yeni Şafak headline: “The betrayal attempt of parallel officers”, was published during the first moments of its coverage

Yeni Şafak was the first to broadcast FETÖ’s July 15 coup attempt. The article, “Betrayal attempt of parallel officers”, published at 10:37 p.m. on Friday night, answered the questions of millions of citizens. Announcing the developments on its Facebook, Twitter and Periscope pages, Yeni Şafak was the first media outlet to invite citizens to the streets.

As the first responses to the coup attempt started to come in, the article reported: “FETÖ soldiers attempted to capture the General Staff Headquarters. Police units are ready and an operation has been launched to take the officers who attempted the betrayal into custody. There have been high levels of activity around the General Staff Headquarters. A great number of security and health personnel have been dispatched to the General Staff Headquarters and warplanes can be seen in flight.”

yenisafak.com was the first media website to deliver news covering the coup attempt to millions of citizens with the article “The betrayal attempt of parallel officers” by News Director Recep Yeter

“The betrayal of parallel officers” by Yeni Şafak:

FETÖ soldiers attempted to capture the General Staff Command. Police units are ready and an operation has been launched to take the officers who attempted the betrayal into custody.

Parallel officers who are members of the Fetullah Terrorist Organization (FETÖ) have launched a coup attempt. Yeni Şafak has obtained striking information regarding the parallel state structure members’ betrayal.

The U.S. backs the officers

Parallel officers, allegedly supported by the U.S., attempted to seize control of the Turkish state. Police units are ready and an operation has been launched to take the officers who attempted the betrayal into custody.

High levels of activity in front of the General Staff Command

There have been high levels of activity around the General Staff Command. A great number of security and health personnel have been dispatched to the General Staff Command and warplanes can be seen in flight.

“Parallel” media was shocked

FETÖ-affiliated television presenters not surprised by coup attempt
PLAY 00:04
FETÖ-affiliated television presenters not surprised by coup attempt
Yeni Şafak
Kerim Balcı, who supported the uprising of coup soldiers on FETÖ’s internet television stream STV on the night of July 15 and analyzed the coup attempt with scandal evaluations, also criticized Yeni Şafak’s breaking news coverage that announced the coup attempt to the public.

Kerim Balcı, who was supporting the soldiers’ coup attempt on STV’s online television channel and making scandalous remarks, was shocked by Yeni Şafak’s article that informed the public of the coup attempt.

“Mr. Şemsettin, have you seen Yeni Şafak’s article?” Balcı asked before reading it aloud. “Traitorous parallel officers have launched a coup attempt and are trying to take control, it says.”

FETÖ-affiliated journalist Şemsettin responded, saying: “This is exactly the type of article we were expecting, I can’t say I’m very surprised.”

Yeni Şafak was the first to call on the people to take to the streets

The coup was prevented when the people took to the streets.

Yeni Şafak was the first media organization to refer to the military activity in Istanbul and Ankara as a coup attempt and also the first media organization to call on the people to resist and flock to the streets.

Yeni Şafak first shared this message with millions on social media, and called out to people from all 81 of Turkey’s provinces, especially Istanbul and Ankara, continuously that night.

Yeni Şafak’s article that shared details, titled “Coup Attempt”, was first shared by the online publication Türkiye Gazetesi. The initial details obtained by Yeni Şafak were shared in great detail.
Milat newspaper, referencing Yeni Şafak, reported that parallel officers were launching a coup attempt and the General Staff Headquarters was experiencing turbulent hours.
At 10:49 p.m. Karar newspaper reported breaking news that there were clashes between traitors trying to capture the General Staff Headquarters and soldiers.

“FETÖ-linked officers commit coup attempt” reported ensonhaber.com, referencing Yeni Şafak’s “Coup Attempt” article.
Sputnik shared Yeni Şafak’s article on its site and on social media, reporting that there was a coup attempt. Sputnik also posted other coup developments on its site.
Birgün newspaper referenced Yeni Şafak’s article “FETÖ-linked officers commit coup attempt”, and also included other details Yeni Şafak reported.

First statement from Prime Minister Yıldırım

Prime Minister Binali Yıldırım explained that some of those within the military were engaging in a coup attempt, and said: “Those who are launching this attempt will pay a heavy price.”

PM Yıldırım on NTV
PLAY 00:03:19
PM Yıldırım on NTV
Yeni Şafak
Prime Minister Binali Yıldırım initially called TRT to share the details of the developments with the public and prevent the situation from sliding into chaos. However, Yıldırım could not get through to TRT at the time as it had already been occupied, so he connected to NTV and explained there was an insurrection and that the government had things under control.

Yıldırım evaluated the situation by connecting to NTV. He said: “The truth is, chances are this is an insurrection. It is clear that some people within the military have acted illegally and disregarded the chain of command. Our citizens should know that we will not allow any activity to harm democracy. The government of the Republic of Turkey, elected by the people, is working for the will of the nation. We will be removed from our jobs only when the people decide so. Those who are attempting this insurrection, this madness, will pay a heavy price. We will never allow [ourselves to] be frightened off by such rebellions. They should know that we will never allow this and similar lunacies.”

When asked if what was happening could be called a coup attempt, Yıldırım answered:

“It would not be right to call this a coup just yet. It is true that it is a rebellion. In certain areas, there are a number of groups that have irresponsibly taken the state’s guns and advanced on our citizens and tried to neutralize them. We will soon know who they are and why they are acting and do what is necessary. We will never tolerate illegal activities that interrupt democracy.”

Prime Minister Yıldırım also highlighted that that security forces had taken action against the rebellion.

Hürriyet newspaper reported the coup attempt at 11:02 p.m. using Yıldırım’s statement live on NTV, sharing his comments.
Habertürk newspaper announced the coup attempt at 11:07 p.m. as breaking news. Yıldırım’s “This is a rebellion” statement was included in the article.
Cumhuriyet newspaper shared the news of the “insurrection”, referring to Yıldırım’s statement on live television on NTV, at 11:02 p.m.

Akşam newspaper shared Yıldırım’s statement: “This is a rebellion. It is clear that some people within the military have acted illegally and disregarded the chain of order.”
Takvim newspaper was the first to published Yıldırım’s statement regarding the developments in Istanbul and Ankara in which he said:“This is a rebellion. We will not allow it.”
Sabah published an article addressing the coup attempt at 11:06 p.m. including Yıldırım’s “This is a rebellion” statement as breaking news.

TVNET covered it first

At 10:32 p.m. TVNET announced that the Bosporus and Fatih Sultan Mehmet Bridges were closed to traffic from the Anatolian to the European side. This development was reported as breaking news at 10:36 p.m. Just one minute later, TVNET reported on the activity in Istanbul and Ankara. TVNET reported that the shutting of the bridge to traffic raises various questions. At 10:38 p.m., the channel reported that jets had taken off in Ankara.

Nobody knew the reason behind the unusual developments

Reports came in that the sound of guns was coming from the General Staff Headquarters. The traitors had taken tanks to the streets and started to place them at strategic points such as bridges and airports.

While there had been no official statements made yet and the public had not yet understood what was going on, TVNET was the first to inform the people.

At 10:50 p.m. it reported that FETÖ soldiers attempted to capture the General Staff Headquarters and that police units launched an operation.

The public learned of the coup attempt from TVNET
PLAY 00:03:05
The public learned of the coup attempt from TVNET
Yeni Şafak
On the night of July 15, the traitors had already set off in tanks and started deploying at strategic locations like bridges and airports. However, no one knew of these extraordinary events at the time. Before any official announcements, before the public understood what was going on, TVNET announced that a coup attempt was happening. TVNET’s headline: “Coup attempt of parallel soldiers,” at 10:51 p.m. displayed what was going on clearly while the first official announcement was made at 11:01 p.m.

TVNET compiled all the developments in a news piece titled “Coup attempt by parallel officials”, at 10:51 p.m., and the first official statement was made at 11:01 p.m.

İbrahim Karagül: This is an occupation attempt

Yeni Şafak and TVNET Editor-in-Chief İbrahim Karagül followed the developments on the night of the coup attempt. Karagül commented on the coup on a live TVNET broadcast. Describing the events as an occupation attempt, Karagül said: “A military intervention is not the subject. What we are experiencing is a terrorist organization that has embedded itself in the Turkish Armed Forces and is carrying out an occupation attempt to spark a civil war.”

Yeni Şafak Editor-In-Chief evaluated the coup on TVNET
PLAY 00:08:13
Yeni Şafak Editor-In-Chief evaluated the coup on TVNET
Yeni Şafak
On the night of the coup attempt, TVNET and Yeni Şafak Editor-In-Chief İbrahim Karagül connected to a live TVNET broadcast and evaluated the developments. “This is a civil war and an occupation attempt,” he said.

News channels referenced the prime minister

TVNET was the first channel to refer to the activity in Istanbul and Ankara as a coup attempt while other channels used Yıldırım’s terminology of a rebellion to describe the events. Many channels that used Yıldırım’s expression labeled it breaking news.

At 10:43 p.m. A Haber broadcasted news of the bridges being shut to traffic. At 10:58 p.m. A Haber reported that “a terror alarm has been issued” and reported Yıldırım referring to the situation as a rebellion at 11:00 p.m.
CNN Turk reported that the Bosporus and Fatih Sultan Mehmet Bridges were shut to traffic from the Anatolian to European side by gendarmerie forces at 10:32 p.m. in the news ticker as breaking news.
Habertürk television shared that the bridges were shut to traffic by gendarmerie forces at 10:26 p.m., and at 10:49 p.m. reported that planes in Ankara had taken off. It broadcasted Yıldırım’s statement on the rebellion at 11:04 p.m.

NTV reported that the Bosporus and Fatih Sultan Mehmet Bridges were shut to traffic from the Anatolian to European side at 10:26 p.m. Yıldırım connected to a live broadcast at 11:04 p.m. and said that the necessary measures were being taken.
24 TV broadcasted Yıldırım’s statement: “Those who are attempting this insurrection, this madness, will pay a heavy price. We will never allow be frightened off by such rebellions.”
TGRT News reported that the Bosporus and Fatih Sultan Mehmet Bridges were shut to traffic as breaking news at 11:36 p.m. Yıldırım’s statement was broadcast live at 11:04 p.m.

Erdoğan connects via FaceTime

FaceTime has been used on Apple devices as a video call service since 2010.

The CNN Turk Ankara Representative Hande Fırat, who presented a live broadcast, made a number of critical calls to important figures during the coup attempt. Fırat became an icon with her conversation with Erdoğan at 12:97 a.m.[PK2] discussing the developments.

Erdoğan, who was in Marmaris during the coup attempt, participated in a CNN Turk broadcast through a FaceTime connection.

Erdoğan’s statement on CNN Turk was discussed widely on global media platforms.

Erdoğan invites the people to the streets

“I am calling out to our people: I am inviting our people to take to the streets of our provinces, to our airports, let’s congregate as a nation. May this minority group come with their tanks and cannons,” Erdoğan said.

Erdoğan said that the coup attempt was a rebellion against the national will and stressed that those responsible would receive the necessary punishment.

Erdoğan calls his people
PLAY 00:05:48
Erdoğan calls his people
Yeni Şafak
During the night of treason, upon seeing that his statements to journalists were not broadcast, President Erdoğan connected with CNN Türk’s Hande Fırat over Facetime and called on the people to resist the coup attempt. He asserted that the traitors would be punished, and said: “I invite all my people to the squares and airports.”

Putschists target media channels

FETÖ troops targeted media organizations during the July 15 coup attempt, trying to occupy media outlets and pressure personnel. It was later discovered that FETÖ propaganda would have been broadcasted had the coup been successful. Media channels that were tracking the developments were attacked in attempts to silence them.

TRT World was first the target

From the first minutes of the coup attempt, FETÖ soldiers targeted the TRT buildings in Istanbul and Ankara.

Putschists wanted to seize TRT World and broadcast internationally.

The TRT World building in Istanbul, which broadcasts in English, was the first television channel the putschists targeted.

While attempting to intervene in the journalists work at the TRT building in Ulus, it became clear that putschist troops were preparing to broadcast internationally from the morning hours onward. The TRT building in Ankara was also targeted simultaneously.

Putschists make a pirate declaration read on TRT

Putschist soldiers targeted the TRT General Management building in Ankara.

Over 300 putschist soldiers that outnumbered the police team stationed at TRT Ankara’s Oran Campus entrance and exit and seized the building.

FETÖ-linked Lieutenant Colonel Ümit Gencer, who read the pirate declaration on TRT, can be seen preparing.
After stopping TRT's television and internet broadcasts, Lieutenant Colonel Ümit Gençer took off his camouflage fatigues and donned ceremonial dress to read the pirate declaration prepared by the Peace at Home Council on TRT.

Following orders from putschists, Gencer did not end up reading the pirate declaration.

Yıldırım also wanted to be broadcast live from TRT at the same time. However, because putschists occupied TRT, the connection was not established and NTV was used instead. NTV's broadcast connected to Yıldırım and he told citizens it was a rebellion.

Tijen Karas: "I carried out the most difficult broadcast of my professional life at gun point."

TRT presenter Tijen Karas read the pirate declaration while putschists briefly interrupted broadcasts during the coup attempt.

The pirate declaration stated: "The violation of the Constitution and the law systematically, the secular and democratic rule of law has been virtually abolished," and outlined the following aims:
- “To eliminate the dangers our Republic faces”
- “To remove the obstacles obstructing the rule of law”
- “To re-establish the constitutional order based on secular, democratic, social rule of law principles

Pirate declaration at TRT
PLAY 00:05:38
Pirate declaration at TRT
Yeni Şafak
Putschists who captured the TRT building located in Ankara on the night of the coup attempt, read the coup declaration on live television and declared martial law. To read the declaration text, putschist Lieutenant Colonel Ümit Gençer prepared himself, however, with a last minute change, the putschists decided to make Tijen Karaş read the pirate coup declaration at gunpoint.

Yeni Şafak did not recognize the pirate announcement

The pirate announcement was not recognized by yenisafak.com. Many media organizations reported that the “Turkish Armed Forces have taken over the government”, which was a part of the Peace at Home Council’s announcement, but Yeni Şafak and TVNET did not cover it.

Email sent to accredited journalists

Putschist soldiers sent an email to accredited journalists from the account of the Turkish Armed Forces.

The pirate email notification sent using the Turkish Armed Forces’ account said the “government has been taken over.”

Süleyman Soylu and Turkish citizens flock to TRT

Labor and Social Security Minister Süleyman Soylu and citizens flocked to the TRT building in Ankara after it was captured. Thousands of citizens acted together and occupied the TRT building against the putschist troops that were shooting their own people.

Süleyman Soylu and Tijen Karaş made the first announcement once the TRT building was recaptured from the putschist soldiers

Soylu, who entered the TRT building with the people, ensured that it had been recaptured from the putschists.

  • The FETÖ soldiers who dispersed across the campus were taken into custody

“We were captured by a group that claimed to be carrying out this uprising in the name of the Turkish Armed Forces, and said that they would not harm us and were doing this for the benefit of the people,” said Karaş, who was found with his arms tied behind his back.

Thanking Soylu and the people who recaptured the TRT building, Karaş said: “Don’t abandon the streets until there is not even one of them left.”

Süleyman Soylu in the TRT building
PLAY 00:04:58
Süleyman Soylu in the TRT building
Yeni Şafak
Citizens began to gather in front of the TRT Ulus building following the reading of the putschists’ coup declaration on the TRT television channel. Citizens who resisted the soldiers who opened fire on them entered the TRT building together with then Labor and Social Security Minister Süleyman Soylu and police teams.

Intervention at the Doğan Media Group building

A siege similar to the sieges at TRT’s buildings in Istanbul and Ankara took place at the Doğan Media Center in Bağcılar, Istanbul. A group of putschist soldiers first cut CNN Turk’s live broadcast when they raided the building where Hürriyet newspaper, Kanal D and CNN Turk are located at 3:27 a.m.

Citizens flocked to the area to defend their media institutions.

Clashes erupted between security personnel, employees and putschist soldiers. The putschist soldiers forced the presenter, camera crew and the stage crew to go outside when they raided the studio, which was conducting a live broadcast.

Police forces intervened together with the people who gathered in front of the building, and the broadcast returned to normal.

Putschists intervention in CNN Turk broadcast
PLAY 00:03:28
Putschists intervention in CNN Turk broadcast
Yeni Şafak
Putschists raided the CNN Turk television channel and cut its broadcast. Afterward, police teams and many civilians came to the building. The police who came in with the civilians arrested the putschists. When CNN Turk returned to normal, CNN Turk Editor-in-Chief Ferhat Boratav explained what happened in the building.

Digiturk invasion attempt

Putschist soldiers landed a military helicopter in the Beşiktaş Vodafone Arena at approximately 2:00 a.m. The soldiers left the stadium and seized a public bus at gun point before transporting senior officers, including one colonel and 35 military college students to Beşiktaş, Istanbul, and capturing the Digiturk building.

In order to seize the Digiturk building and cut its broadcast, 43 putschists soldiers, including three civilian technical personnel, were assigned. These people were dropped off in three groups to Vodafone Arena by helicopter pilot Kerime Kumaş.

  • On orders from Major Ali Akkaş, the putschist soldiers damaged the stadium doors and left in order to capture the Digiturk building.

A lieutenant who seized a passing Jeep at gunpoint transported three civilian technical personnel to the Digiturk building.

The putschist soldiers who were trying to capture the Digiturk building and cut broadcasts fired gunshots at equipment when the broadcasts was not cut off.

The putschist soldiers surrendered to police after intense negotiations.

NOT: IT SPECIALIST PERSONNEL WERE TAKEN TO TRT AND DIGITURK
  • The putschist soldiers took six IT specialist personnel in order to cut the broadcasts of TRT and Digiturk. The indictment states that they were picked up with helicopters that landed at Casper Plaza in Ümraniye, Istanbul, and then taken to Vodafone Arena and the TRT and Digiturk buildings. The indictment states that they are FETÖ members.

    Senior IT company executives responded together to the coup attempt. Supercom owner and Sürat Technology General Director Harun Şahin, Supercom CEO Seyfullah Genç and Sürat Technology IT specialist Niyazi Akalın escaped in the early hours of the morning through the TRT building’s back garden.

    Şahin, who served as director at Sürat Technology for years and has signed off on many projects in Istanbul, was captured. He served the country by providing the framework for the Command Control Center and the mobile electronic system integration (MOBESE) city surveillance cameras in Istanbul. The company also established İGDAŞ’s network infrastructure. The fact that MOBESE was set up by FETÖ has since raised questions about the features of the system.

IT specialists who aided the putschists
PLAY 00:01:53
IT specialists who aided the putschists
Yeni Şafak
Putschists set up an IT specialist team in order to cut the TRT and Digitürk broadcasts. The team of senior executives from information companies acted together with the putschists. Supercom's owner and general manager of Surat Technology, Harun Şahin, Supercom CEO Seyfullah Genç and Surat Technology information specialist Niyazi Akalın escaped from the back of the TRT building in the morning hours.

A call from Digiturk

Digiturk shared what was happening on its official Twitter account as the putschist soldiers raided the building. Digiturk officials announced that employees were being forced at gunpoint to go outside and encouraged the people to defend and protect their media institutions.

TRT Radio is seized

The moment the putschists surrendered in the TRT Istanbul Radio studio
PLAY 00:00:54
The moment the putschists surrendered in the TRT Istanbul Radio studio
Yeni Şafak
The coup attempt was repelled to a large extent on the morning of July 16. PM Binali Yıldırım stated that one general was killed and 130 soldiers, including colonels, surrendered. The putschists who occupied the TRT Istanbul Radio also surrendered after these developments. Among those who surrendered were one major, one captain and 15 privates.

TRT Radio’s broadcast was interrupted as putschist soldiers tried to capture the building where TRT Radio is located in Harbiye, Istanbul.

Thousands of citizens kept watch in front of the radio station’s building all night.

Police conducted an operation at the Harbiye Officers’ Clubs and the TRT Radio building where fierce clashes broke out at 5:45 a.m.

Thirteen soldiers were taken into custody during the operation. A large number of assault rifles and other weapons that were piled up inside the TRT Radio building were confiscated.

Putschists could not enter Ankara Radio

Armored personnel carriers with putschist soldiers were sent to Ankara Radio. The doors were locked from the outside and a large crowd of citizens stopped the putschists from entering the building.

Headlines on July 16
13 PHOTOGRAPH

Headlines on July 16
The first to announce FETÖ’s July 15 coup attempt was Yeni Şafak. Many newspapers ran the news of the failed coup attempt, the unforgettable night when thousands went out to the streets to claim their homeland on President Erdoğan’s call.”

Global press coverage

Media outlets worldwide covered the FETÖ coup attempt as breaking news and continued to follow the developments.

Russian news channels broadcasted live updates until the morning, and some major internet sites and agencies formed sections where they tracked minute-to-minute updates. The Russian RIA news agency published many articles under the headline “Coup attempt in Turkey”. A chronological timeline was formed on their online website to track all the developments, and visuals were used in the articles.
CNN in the U.S. was among many news outlets that closely followed the developments in Turkey. CNN published an article with the headline: “Erdoğan: The coup is over”, on their website, and reported that at least 42 people had lost their lives. A photograph showing soldiers behind the coup attempt surrendering was used in the headline.
French media reported that the coup attempt was unsuccessful and that the people flooded the streets in response to Erdoğan’s call. The French AFP news agency informed its readers about the coup attempt with the headline: “Erdoğan seeks control after coup attempt in Turkey”.
Bild divided the front page of its July 16, 2016 publication between the terrorist attack in Nice, France, in which 84 people were killed and more than 100 wounded, and the coup attempt in Turkey.
In Germany, Bild newspaper published the headline: “Military coup attempt in Turkey against Erdoğan”, on the front page. The article detailed that the coup attempt came as a surprise to the Turkish opposition, and also included other developments. German security authorities did not receive any warning signs or clues about the coup attempt, the article said.

The coup attempt received wide coverage in the U.K. as well. Many media institutions followed the developments as they unfolded. The BBC posted an article titled “Erdoğan overrules coup attempt”, and reported that 63 people, mostly civilians, were killed in clashes and 366 people were arrested. The BBC shared constant updates and also quoted Yıldırım: “The situation is mostly under control.” The Sunday Times, which shared the developments on its front page, published a photograph of citizens climbing a tank holding Turkish flags with the headline: “Turks crush coup.”

Qatar-based international broadcaster Al Jazeera published an article titled “The coup attempt in Turkey: 'A betrayal movement' ”, and reported that "[a]mong the news of conflict, the government has affirmed that the coup attempt was unsuccessful."

While the Swiss press extensively covered the events in Turkey, Le Matin newspaper published an article titled “Security Forces block Bosporus Bridge”, and blamed the coup on a group of soldiers within the military. “Military jets and helicopters are conducting low altitude flights over Ankara, causing great distress. Prime Minister Binali Yıldırım attributed the uprising to a group of soldiers within the military,” the article reported. The article that was published online early in the morning reported that “at least 60 people were killed and 754 [had] been arrested.”

The spread of disinformation

Though many media organizations worldwide provided extensive coverage of the coup attempt in Turkey, other organizations published disinformation.

Many channels, such as NBC in the U.S., seemed to publish and broadcast in favor of the coup attempt. In addition to the incidents in Istanbul and Ankara, as well as what Erdoğan experienced in Marmaris, NBC reported that Erdoğan was allegedly seeking asylum from Germany based on a source from the U.S. Department of Defense.

President Erdoğan’s plane was tracked

Stratfor, a global intelligence company known for its closeness to the CIA, closely tracked the coup attempt in Turkey.

Stratfor tracked Erdoğan’s plane route as he left Marmaris before the assassination team arrived, and tweeted its location details.

Erdoğan traveled from Marmaris to Dalaman by helicopter and arrived at Dalaman with his family and those who were with them shortly after a brief intervention. Where Erdoğan was heading was kept secret. Erdoğan ordered the Gulfstream G450-type TC-ATA plane to head to Istanbul’s Atatürk Airport.

Headlines on July 17
14 PHOTOGRAPH

Headlines on July 17
As the fight of millions against the July 15 coup attempt, which started with extraordinary activity in Istanbul and Ankara, lasted until the early hours of the morning, the victory achieved against the traitors who were successfully repelled was reflected in July 17 newspaper headlines.

Yeni Şafak on social media

Millions followed the coup attempt from yenisafak.com and through its social media accounts. More than 30 million people were reached between 10:00 p.m. and 1:00 a.m.

Facebook and Twitter users followedthe coup attempt on Yeni Şafak's social media accounts.

Hosting over 2 million readers over two hours, yeniSafak.com announced the details of the betrayal.

Facebook

Yeni Şafak announced that coup developments to 8 million followers on its Facebook page. Millions of citizens wondering about the developments were informed through live broadcasts and evaluations. Yeni Şafak also announced to its readers that the coup attempt had been successfully repelled.

Major Barış's video received 216,000 likes
Major Barış's video received 216,000 likes
During the first 48 hours of the coup attempt on July 15, the video shared by Yeni Şafak's Facebook account titled "The Major who scolded FETÖ generals and soldiers who wanted to take 200 tanks out to the streets of Ankara after capturing them" received a total of 216,765 likes and 11,304 comments.
204 million reactions on Facebook
204 million reactions on Facebook
During the first 48 hours of the July 15th coup attempt, a total of 376 news stories shared by the Yeni Şafak Facebook page received 203,875,000 reactions, including 2.472 million likes, 621,528 shares and 132,582 comments.
A single video was watched 9.5 million times
A single video was watched 9.5 million times
A video titled 'My brother, you're free' that was shared on Yeni Şafak's Facebook account in the aftermath of the July 15 coup attempt received 9.516 million views and was shared 1116,588 times in the first 48 hours.

Twitter

The Yeni Şafak Twitter page, which has over 650,000 followers, reached out to millions and informed them of the coup attempt. Yeni Şafak was the first to label the events a coup attempt on Twitter, and received record-breaking shares within the first 48 hours.

Close to 2 million interactions in the first 4 hours
Close to 2 million interactions in the first 4 hours
Within the first 4 hours of the July 15th coup attempt, 1,671 million users accessed Yeni Şafak’s Twitter account. A total of 59 news stories were shared 9,265 times. The same posts also garnered 6,924 likes and reached 18,625 clicks.
Close to 27 million interactions on Twitter during the first 48 hours
Close to 27 million interactions on Twitter during the first 48 hours
During the first 48 hours of the July 15th coup attempt, a total of 27,630,000 people accessed the Yeni Şafak Twitter page, and a total of 550 news stories garnered 106,881 favorites, 98,522 retweets, receiving 377,985 clicks in total.
Retweeted 5,000 times
Retweeted 5,000 times
Within the first 48 hours of the July 15 coup attempt, the Yeni Safak's Twitter account's most interactive content with 5,471 likes and 4,074 shares was the video titled 'Millions of people said amen to the Kaba imam's prayer for Turkey'.

Other applications

Although Yeni Şafak primarily used Facebook and Twitter very actively during the coup attempt, it also made use of other applications. The Yeni Şafak Periscope (HYPERLINK https://www.periscope.tv/yenisafak/1kvJpnLRpyaKE) and Instagram (HYPERLINK https://www.instagram.com/yenisafak/) accounts were also actively used to share breaking developments.

Social media blocked

There was a quick spread of disinformation once media organizations started to report on the coup attempt. Twitter, Facebook, YouTube and other social media sites were shut down in order to prevent provocations.

Access to social media was quickly reinstated and was used as an effective tool to resist the coup attempt. Yeni Şafak used social media as a publishing tool throughout the coup attempt.

Yeni Şafak shared every development

Yeni Şafak revealed the FETÖ coup attempt in Ankara and Istanbul one month prior to the execution of the plan. Details (HYPERLINK: http://www.yenisafak.com/gundem/yeni-safak-darbeyi-adim-adim-duyurdu-2495953) of the plans and steps being taken to prepare for the coup were reported.

June 21, 2016
June 21, 2016
Yeni Şafak warned its readers of the treacherous acts of FETÖ-affiliated doctors in its article titled “500 pilots declared unfit for work with fake doctor’s reports”.
June 22, 2016
June 22, 2016
In an article titled “Harbiye FETÖ’s plot”, Yeni Şafak reported on the gruesome details of the FETÖ plan.
June 24, 2016
June 24, 2016
The article, “FETÖ’s assassination team”, reported that “30 intelligence agents and police officers were taken into custody.”
July 10, 2016
July 10, 2016
The article, “FETÖ’s admirals”, shared the details of the espionage case in İzmir.
July 13, 2016
July 13, 2016
The articles, “Let the tension rise and Mehdi arrive” and “The navy’s ear”, were front-page news.
July 15 2016
July 15 2016
Just hours before the coup, the article, “Turkish Armed Forces knuckle down”, shared details of the FETÖ indictment.