Yollarda bulurum seni

Rallici Bora Köktener ve off-roadçu Ertuğrul Karali, Balkanlar'da Osmanlı'nın izini sürmek için yola çıktılar. Çektikleri görüntüleri “Son İmparatorluğun İzinde” ismiyle belgeselleştireceklerini söyleyen Karali, "Osmanlı'nın izi tamamen silinmemiş. Gelecek nesilin tarihimizi bilmesi için kayıt altına alınması gerekiyordu. Biz de bu ve bundan sonraki gezilerimizde Osmanlı'nın hüküm sürdüğü her yere gitmek istiyoruz " diyor.

Yeni Şafak ve
04:00 - 6/08/2017 Pazar
Güncelleme: 03:22 - 6/08/2017 Pazar
Yeni Şafak
Off-road ile Osmanlı'nın izinde

Temmuz'da Türkiye'den yola çıkan rallici Bora Köktener ve 9 kişilik ekibi 15 günde 4 bin 700 kilometre yol kat ederek Yunanistan, Makedonya, Arnavutluk, Karadağ, Hırvatistan, Bosna-Hersek, Sırbistan, Romanya ve Bulgaristan'ı turladılar. “Son İmparatorluğun İzinde Balkan Turu” projesinin fikir sahibi Ertuğrul Karali'nin amacı karış karış Osmanlı'nın izini sürmekmiş. Ayrıca gezide ziyaret edilen şehir, yerleşim yerleri ve mekanlardan elde edilen görüntüler ile gezi deneyimleri kayıt altına alınarak “Son İmparatorluğun İzinde” ismiyle belgeselleştirilecek. Kültürel ve tarihi mekanların ziyaret edildiği Balkan turu off-road mantığında planlanarak Türkiye’de 25 yıldır yatırımlarını sürdüren Akzirve sponsorluğunda gerçekleşti. Biz de ekibin Türkiye'ye ayak bastığı gün nasıl bir yolculuk geçirdiklerini kendilerinden dinledik. Osmanlı'nın hakim olduğu topraklara turlar düzenleyeceklerini belirten Karali, "Osmanlı'nın izi tamamen silinmemiş. Sokullu Mehmet Paşa Köprüsü'ne Drina ismi verilmiş. Bu o köprüyü hangi mimarın yaptığı gerçeğini ortadan kaldırmıyor. Fakat gelecek neslin de bunu bilmesi için kayıt altına alınması gerekiyor. Osmanlı'nın hüküm sürdüğü her yere gitmek istiyoruz" diyor.

ARAŞTIRMACI OLARAK OFF-ROAD YAPIYORUM

Off-road sporuna 5 yıl önce başladığını söyleyen 46 yaşındaki Ertuğrul Karali, "Gençliğimden beri bir ilgim vardı ama bu araçları kullanmak maddi bir birikim gerektirdiği için başlayamamıştım. Para kazanmaya başlayınca bir araç aldım. Ben yarışçı değilim. Tarihe meraklı olan bir avukatım. Sadece araştırmacı olarak off-road yapıyorum. Benim için önemli olan aracımın beni araştırma yapacağım yere götürmesi" şeklinde konuşuyor. Osmanlı'nın izini sürmeye nasıl karar verdiğini ise şöyle anlatıyor: "İlk olarak gezilere çıktık. Daha sonra gezi notları toplamaya başladım ama yazmak yeterli gelmedi. Görüntülemek istedim. Bu ekip bir şekilde biraraya geldi. Sürekli Türk coğrafyasında dolaşıyoruz. İlk planımız bir Karadeniz turuydu. Fakat Rusya'nın komşularıyla olan problemleri yüzünde bunu ertelemek zorunda kaldık ve Balkanlar'a geçerek Osmanlı'nın izlerine bakmak istedik."

OSMANLI'NIN İZİNDE

Osmanlı'nın sadece bu topraklarda hüküm sürmediğinden bahseden Karali, "Osmanlı tarihine baktığımızda ilk olarak Balkanlar'da kuruluyor daha sonra Anadolu'yu fethediyor. Kanuni Sultan Süleyman'ın babası Yavuz Sultan Selim'in Bosna Hersek'de yaptırdığı bir cami var. Bunları uzakta olunca bilmiyoruz ama oraya gittiğinizde 1519 yılına ait izler görülebiliyor. Osmanlı'nın hüküm sürdüğü her yere gitmek istiyoruz. Köstence, Kırım sonra tekrar bir Mostar yapacağız. Ardından Ürdün'e gidip çölü aşarak oradaki Osmanlı izlerini takip edeceğiz. Proje böyle başlayıp bu şekile şekillendi. 13 bölümlük bir çekim planlıyoruz" şeklinde konuşuyor.

TURİZM İÇİN ESERLER KORUNUYOR

Osmanlı'nın izinin Bosna Hersek ve Makedonya'da çok fazla olduğunu belirten Karali, "Osmanlı'nın son dönem savaşlarında yer almış olan bütün üst rütbeli subaylar oradan yetişmiş. Bir kışla olarak baktığımızda müthiş bir eser ama sırf ana yönetim binasını kalmış geriye. Bazı eserler yıkılmış ama şu an yine de korunuyor. Çünkü turistik değeri var. Camilere bu yüzden özen gösteriliyor. Türk turisti kaybetmemeliler" ifadelerini kullanıyor.

Balkanlar tam bir eğitim yeri

Gittikleri her yerde kardeşçe karşılandıklarını söyleyen Ertuğrul Karali, "Osmanlı'nın kullandığı bir yolu keşfettik. Bir kısmı Arnavutluk'ta sağlam kalmış. Bu yol Batı Roma ile Doğu Roma'yı birleştiren bir yolmuş. Osmanlı'da bu yolu kullanıp ordularını oradan geçirmiş. Yürüyüş yolu olarak biliniyor fakat tarihsel tanıtımı çok fazla yapılmamış. Osmanlı'nın döşediği taşlara ayak bastık. Orada çekim yaptık. Balkanlar tam bir eğitim yeri. Bundan sonra her çekimi biraz daha geliştireceğiz. Tarih turumuza biraz yemekte serpiştireceğiz. Osmanlı'dan kalma lezzetleri de göstermek lazım" ifadelerini kullanıyor.

• Tek Türk bayraklı yarışçı
  • Yaklaşık 45 yıldır otomobil sporlarıyla ilgilenen rallici Bora Köktener, ilk yarışına 17 yaşında katılmış. Yılda bir kez San Morina'da yarışan tek Türk bayraklı yarışçı olan Köktener, 1994 yılında İpek Yolu'nu Avrupalı bir grupla turlamış. 27 bin kilometre yaparak Pekin'e kadar gittiğini anlatan 61 yaşındaki usta rallici Köktener, "Projenin fikir sahibi Ertuğrul Bey böyle bir teklifle geldi. Hiçbir şey düşünmeden 'Varım' dedim. Projeyi duyunca çok heyecanlandım. Çünkü Osmanlı kültürü bize tam anlamıyla ulaşamamış. Gerçek anlamda bunun kırıntılarını gördük. Atalarımızın izlerini görmek mutluluk verici" diyor.
Zorluklar işin keyifli kısmı

15 günlük gezilerinin zorlu geçtiğinden bahseden Köktener, "Yolları haritalar üzerinden yapılan araştırmalarla bulduk. Off-road yollarını kullandık. Bizi o yola yönlendiren arkadaşlarımızda vardı ama son kış döneminde o yolların ne durumda bilmeden girdik. Güzel bir yol derken önümüze kocaman bir çukur çıkıyor. Arabamız her zaman vinçlenmeye hazır haldeydi. Dizlerimize kadar çamura kadar girdiğimiz oldu. Yine de bunlar işin keyifli yanları" şeklinde konuşuyor ve ekliyor: "Balkanlar'da karşılaştığım camilerden çok etkilendim. Özellikle Mostar Köprüsü beni çok etkiledi. Osmanlı yolunu bulmamız bizim için bir şanstı."