Seçim Sonuçları 1 Kasım
  • Mersin İdmanyurdu Galatasaray maçı canlı izle - Mersin G.Saray Canlı!
  • Ehliyet soruları - Çıkmış ehliyet sınav soruları MEB 2016
  • Süper Lig Puan Durumu - 21. Hafta Puan durumu - Lider kim oldu?
  • 2016 Ehliyet sınav soruları - 13 Şubat MEB Ehliyet soruları ve cevapları!
  • İstanbul'un 4 ilçesinde elektrik kesintisi - Elektrik kesintisi haberi
  • Fenerbahçe: 3 - Kasımpaşa: 1 ÖZET - Maç özeti ve Alper Potuk'tan müthiş gol!
  • PTT 1. Lig'de görünüm - PTT 1. Lig maç sonuçları!
  • İstanbul'da banka soygunu! - İstanbul Haberleri
  • AÖF sonuçları için tıkla! 2016 Açıköğretim (AÖF) dönem sonu sınav sonuçları!
  • Mersin İdmanyurdu Galatasaray maçı ne zaman ve saat kaçta? Tıkla öğren
  • Nusaybin son dakika - Kaymakamlık konutuna saldırı 1 polis yaralı!
  • Fenerbahçe Kasımpaşa 3-1 maç özeti – FB Kasımpaşa ÖZET İZLE
  • Vizyondaki filmler - Bu hafta 7 film vizyonda - 12 Şubat 2016
  • Instagram güncelleme - Instagram videolarınızı kimler izlemiş?
  • Samsung Galaxy S7 ve S7 Edge fiyatı ne kadar? Galaxy S7 çıkış tarihi!
  • Facebook güncelle - Facebook Messenger'da çoklu hesap dönemi!
  • Hafta sonu hava durumu nasıl olacak? Meteoroloji bilgileri! - 12 Şubat
  • Edirne’de sıcaklıklar artacak - Edirne hava durumu 12 Şubat
  • Beşiktaş ve Galatasaray PFDK'ya sevk edildi! Spor haberleri
  • Dolar fiyatı kaç lira? Döviz kurları ve günlük dolar fiyatı - 12 Şubat
  • Altın fiyatları - 12 Şubat Çeyrek ve Gram altın fiyatı burada!
  • Adana hava durumu! Adana'da hafta sonu yağış olacak mı?
  • Konya hava durumu! Meteoroloji uyardı!
  • Çanakkale hava durumu! Çanakkale 5 günlük hava durumu!
  • Adana Namaz Vakitleri
  • Adana Hava Durumu
  • Adıyaman Namaz Vakitleri
  • Adıyaman Hava Durumu
  • Afyonkarahisar Namaz Vakitleri
  • Afyonkarahisar Hava Durumu
  • Ağrı Namaz Vakitleri
  • Ağrı Hava Durumu
  • Aksaray Namaz Vakitleri
  • Aksaray Hava Durumu
  • Amasya Namaz Vakitleri
  • Amasya Hava Durumu
  • Ankara Namaz Vakitleri
  • Ankara Hava Durumu
  • Antalya Namaz Vakitleri
  • Antalya Hava Durumu
  • Ardahan Namaz Vakitleri
  • Ardahan Hava Durumu
  • Artvin Namaz Vakitleri
  • Artvin Hava Durumu
  • Aydın Namaz Vakitleri
  • Aydın Hava Durumu
  • Balıkesir Namaz Vakitleri
  • Balıkesir Hava Durumu
  • Bartın Namaz Vakitleri
  • Bartın Hava Durumu
  • Batman Namaz Vakitleri
  • Batman Hava Durumu
  • Bayburt Namaz Vakitleri
  • Bayburt Hava Durumu
  • Bilecik Namaz Vakitleri
  • Bilecik Hava Durumu
  • Bingöl Namaz Vakitleri
  • Bingöl Hava Durumu
  • Bitlis Namaz Vakitleri
  • Bitlis Hava Durumu
  • Bolu Namaz Vakitleri
  • Bolu Hava Durumu
  • Burdur Namaz Vakitleri
  • Burdur Hava Durumu
  • Bursa Namaz Vakitleri
  • Bursa Hava Durumu
  • Çanakkale Namaz Vakitleri
  • Çanakkale Hava Durumu
  • Çankırı Namaz Vakitleri
  • Çankırı Hava Durumu
  • Çorum Namaz Vakitleri
  • Çorum Hava Durumu
  • Denizli Namaz Vakitleri
  • Denizli Hava Durumu
  • Diyarbakır Namaz Vakitleri
  • Diyarbakır Hava Durumu
  • Düzce Namaz Vakitleri
  • Düzce Hava Durumu
  • Edirne Namaz Vakitleri
  • Edirne Hava Durumu
  • Elazığ Namaz Vakitleri
  • Elazığ Hava Durumu
  • Erzincan Namaz Vakitleri
  • Erzincan Hava Durumu
  • Erzurum Namaz Vakitleri
  • Erzurum Hava Durumu
  • Eskişehir Namaz Vakitleri
  • Eskişehir Hava Durumu
  • Gaziantep Namaz Vakitleri
  • Gaziantep Hava Durumu
  • Giresun Namaz Vakitleri
  • Giresun Hava Durumu
  • Gümüşhane Namaz Vakitleri
  • Gümüşhane Hava Durumu
  • Hakkari Namaz Vakitleri
  • Hakkari Hava Durumu
  • Hatay Namaz Vakitleri
  • Hatay Hava Durumu
  • Iğdır Namaz Vakitleri
  • Iğdır Hava Durumu
  • Isparta Namaz Vakitleri
  • Isparta Hava Durumu
  • İstanbul Namaz Vakitleri
  • İstanbul Hava Durumu
  • İzmir Namaz Vakitleri
  • İzmir Hava Durumu
  • Kahramanmaraş Namaz Vakitleri
  • Kahramanmaraş Hava Durumu
  • Karabük Namaz Vakitleri
  • Karabük Hava Durumu
  • Karaman Namaz Vakitleri
  • Karaman Hava Durumu
  • Kars Namaz Vakitleri
  • Kars Hava Durumu
  • Kastamonu Namaz Vakitleri
  • Kastamonu Hava Durumu
  • Kayseri Namaz Vakitleri
  • Kayseri Hava Durumu
  • Kırıkkale Namaz Vakitleri
  • Kırıkkale Hava Durumu
  • Kırklareli Namaz Vakitleri
  • Kırklareli Hava Durumu
  • Kırşehir Namaz Vakitleri
  • Kırşehir Hava Durumu
  • Kilis Namaz Vakitleri
  • Kilis Hava Durumu
  • Kocaeli Namaz Vakitleri
  • Kocaeli Hava Durumu
  • Konya Namaz Vakitleri
  • Konya Hava Durumu
  • Kütahya Namaz Vakitleri
  • Kütahya Hava Durumu
  • Malatya Namaz Vakitleri
  • Malatya Hava Durumu
  • Manisa Namaz Vakitleri
  • Manisa Hava Durumu
  • Mardin Namaz Vakitleri
  • Mardin Hava Durumu
  • Mersin Namaz Vakitleri
  • Mersin Hava Durumu
  • Muğla Namaz Vakitleri
  • Muğla Hava Durumu
  • Muş Namaz Vakitleri
  • Muş Hava Durumu
  • Nevşehir Namaz Vakitleri
  • Nevşehir Hava Durumu
  • Niğde Namaz Vakitleri
  • Niğde Hava Durumu
  • Ordu Namaz Vakitleri
  • Ordu Hava Durumu
  • Osmaniye Namaz Vakitleri
  • Osmaniye Hava Durumu
  • Rize Namaz Vakitleri
  • Rize Hava Durumu
  • Sakarya Namaz Vakitleri
  • Sakarya Hava Durumu
  • Samsun Namaz Vakitleri
  • Samsun Hava Durumu
  • Siirt Namaz Vakitleri
  • Siirt Hava Durumu
  • Sinop Namaz Vakitleri
  • Sinop Hava Durumu
  • Sivas Namaz Vakitleri
  • Sivas Hava Durumu
  • Şanlıurfa Namaz Vakitleri
  • Şanlıurfa Hava Durumu
  • Şırnak Namaz Vakitleri
  • Şırnak Hava Durumu
  • Tekirdağ Namaz Vakitleri
  • Tekirdağ Hava Durumu
  • Tokat Namaz Vakitleri
  • Tokat Hava Durumu
  • Trabzon Namaz Vakitleri
  • Trabzon Hava Durumu
  • Tunceli Namaz Vakitleri
  • Tunceli Hava Durumu
  • Uşak Namaz Vakitleri
  • Uşak Hava Durumu
  • Van Namaz Vakitleri
  • Van Hava Durumu
  • Yalova Namaz Vakitleri
  • Yalova Hava Durumu
  • Yozgat Namaz Vakitleri
  • Yozgat Hava Durumu
  • Zonguldak Namaz Vakitleri
  • Zonguldak Hava Durumu
  • Adana Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Adıyaman Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Afyonkarahisar Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Ağrı Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Aksaray Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Amasya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Ankara Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Antalya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Ardahan Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Artvin Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Aydın Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Balıkesir Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bartın Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Batman Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bayburt Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bilecik Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bingöl Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bitlis Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bolu Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Burdur Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Bursa Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Çanakkale Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Çankırı Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Çorum Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Denizli Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Diyarbakır Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Düzce Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Edirne Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Elazığ Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Erzincan Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Erzurum Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Eskişehir Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Gaziantep Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Giresun Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Gümüşhane Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Hakkari Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Hatay Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Iğdır Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Isparta Cuma Namazı Ezan Vakti
  • İstanbul Cuma Namazı Ezan Vakti
  • İzmir Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kahramanmaraş Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Karabük Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Karaman Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kars Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kastamonu Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kayseri Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kırıkkale Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kırklareli Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kırşehir Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kilis Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kocaeli Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Konya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Kütahya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Malatya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Manisa Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Mardin Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Mersin Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Muğla Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Muş Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Nevşehir Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Niğde Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Ordu Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Osmaniye Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Rize Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Sakarya Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Samsun Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Siirt Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Sinop Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Sivas Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Şanlıurfa Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Şırnak Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Tekirdağ Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Tokat Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Trabzon Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Tunceli Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Uşak Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Van Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Yalova Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Yozgat Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Zonguldak Cuma Namazı Ezan Vakti
  • Cuma Namazı Vakitleri
  • Bayram Namazı Vakitleri
  • Süleyman Seyfi Öğün

    Süleyman Seyfi Öğün

    Siyaset Bilimcisi. 1985-2010 arasında Uludağ Üniversitesi'nde çalıştı. 2010 senesinden bu yana Maltepe Üniversitesi'nde Uluslararası İlişkiler ve AB Bölümünde öğretim üyeliği yapmaktadır. ...devamı

    • Tüm Yazıları
    • Hakkında

    Hangi Mevlâna?

    00:00 Aralık 10, 2012
    İnsanlar, metinlerden kurulu dünyâlara doğar. Dünyâlara dâir bilinçler, metinlerden elde ettiğimiz anlam çerçevelerinde işlenir. Bu, insan zihninin bir boş plâka -tabula rasa- olduğunu iddia etmek değildir. İnsan zihni, içine doğduğu metinlerden hareketle anlam duygusunu geliştirmekle sınırlı değildir. İnsan metinlerden aldıklarını, kendisini kuşatan hayât çevrelerinin icâplarına göre yorumlamaktan da geri kalmaz. Buna "metin-bağlam" ilişkisi deniliyor. Kültürel yapılar bir anlamda, bu bağın karşılıklı olarak işlendiği bir tezgâhda neşv-ü nemâ buluyor.

    Metinlerin çok çeşitli olduğunu ve insanın metinler arası ilişkiler geliştirdiğini de biliyoruz. Hattâ yorumların çoğu kez, bu tarz etkileşimli ve karmaşık okumaların eseri olduğunu da unutmamak gerekir.

    Buradaki bir paradoksun dikkat çekici olduğunu düşünüyorum. Metinlerin birer sâbite olduğunu biliyoruz. Ama hayât, bu sâbitelere bire bir uygunluk göstermiyor. Çünkü, hayât bağlamlarıyla dönüşüyor. Her farklı bağlamda çok farklı okumalar, ilişkilendirmeler ve yorumlamalar tezâhür ediyor. Yâni, dünyâyı çoğullaştırmakta metinlerin çeşitliliğinden çok, onun farklı bağlamlardaki farklı okumaları daha fazla rol oynuyor. Bu çoğulluk, metin içi bakıştan beslenen ve metne özgü sâbitelerle düşünen metin otoritelerinin elbette ki canını sıkacaktır.

    Yeni bir şeb-i arus öncesindeyiz. Konya, her sene bu tarihlerde olduğu üzere aşağı yukarı bir haftalık bir coşkuya sahne oluyor. Bu vesileyle bakıldığında Mevlâna"nın metinleri ve yorumları çok ilginç bir manzara çıkarıyor. (Aslında bu okumaların ve yorumlamaların iyi bir doktora tez konusu olabileceğini düşünüyorum). Önce, başta Mesnevî olmak üzere Mevlâna metinlerinin nasıl bir okumanın konusu edildiğini sorabiliriz. Mevlâna"dan bugünlere kalan metinlerin kahir ekseriyetinin Farsça olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla Mevlâna"nın Mesnevî"sine bir metin olarak ulaşmakta İranlılar, Afganlar ya da Tâcikler kendiliğinden daha avantajlıdır. Türkiye"de ise bu metinleri, Farsça semantik ve sembolik derinlikleriyle okuyup anlayabilecek çok az sayıda uzman olabileceğini kestirebiliriz. Bu her devirde böyledir. Mesnevîhanlık denilen, mevlevîhânelerde özel bir eğitimi de kapsayan bir uzmanlığın da buradan neşet etmiş olduğunu biliyoruz. Öte yandan, zaman içinde Türkçe de değişmiş ve Mesnevî"yi düz bir okumayla şöyle böyle anlayabilecek nesiller çoktan göçüp gitmiştir. Nihâyet Mesnevî kültürünü yaşatacak Mevlevîhânelerin faaliyetten men edilmiş olması, bu yolda başka bir kırılmayı doğurmuştur. Ama bunları geçelim. Hiçbiri mâzeret olamaz. Çünkü, gerçekten de merâk eden, Mesnevî"nin Türkçe tercümesi ve hayli ayrıntılı açıklamalarına ulaşabilir. Sıkıntı, Mesnevî"nin okunmaması; daha açık ifâde edelim, okunmak istenmemesidir. Bu durumu özel olarak Mesnevî için geçerli görmüyorum. Mesnevî de bu ülkenin insanlarının, okuma isteksizliğinden ve tembelliğinden nasibini almış gözüküyor. Mevlevî metinleri bu yüzdendir ki bizlere dolaylı ve çok sınırlı bir şekilde ulaşıyor. Bu ülkedeki ortalama Mevlâna bilgisi, bir kaç özlü sözden ibârettir.

    Dikkat çekici olan husus, bu yaygın bilgisizliğe rağmen Mevlâna"nın, özellikle de son on yıllarda mazhâr olduğu ilgidir. Modernlik her şeyi olduğu gibi Mevlâna"yı da kitleselleştiriyor. Her yıl Şeb-i Arus törenleri,hem ulusal hem de uluslararası bir kalabalığı Konya"da buluşturuyor. Ulusal ilginin bilgisiz bir ilgi olduğu ortada . Devâsa bir talep doğuran bu bilgisiz ilginin, Konya"da artık profesyonel bir ustalıkla oluşturulan dev bir gösteriye dönüşmüş durumda olduğu çok açık görülüyor. Bu, ses ve ışık oyunlarıyla oluşturulmuş, hiçbir şekilde gelenekte karşılığı olmayan mistik atmosferde, bilgisizliğin üstü örtülüyor ve duygusal bir catharsis bunun yerini alıyor . Bu ışık ve ses gösterilerinin cümbüşüne herkesin meşrebine ya da beklentisine göre, çeşit çeşit Mevlâna imgesi zuhûr ediyor. Ya uluslararası ilgi? Mesnevî"nin, okuma kültürünün kurumsallaştığı Batı"da çok satanlar listesinde yer alması, durumun pek de öyle olmadığını düşündürüyor. Mesnevî, dünyâda, Mevlâna"nın yurdunda okunduğundan daha fazla okunduğuna eminim. Bu kez, okumanın mâhiyeti düşünülebilir. Uluslararası okumaların ve anlamlandırmaların ağırlıklı olarak terapi temelli bir New Age dindarlığı ekseninde gerçekleştiğini düşünüyorum. Özellikle Batılı mevlevilerin, Mevlâna ya da Mesnevî ile kurdukları bağı anlattıkları kişisel hikâyeleri bunu çok çarpıcı gösteriyor.

    Mevlâna"nın sadece coşkun bir duygu adamı olmadığı, son derecede zekî ve keskin kavrayışlara sahip bir kişi olduğu, yukarıda ifade edilenleri zâten (ön)görmesiyle; söylediklerinin ,onlardan anlaşılanlarla sınırlı kalacağını ifâde etmiş olmasıyla da teyid edilebilir. Herkesin Mevlâna"sı mübârek olsun...

      Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Şafak Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan köşe yazısı/habere aktif link verilerek kullanılabilir.

      İpek’in ev yalanı!
      GÜNDEM

      İpek’in ev yalanı!

      Yerli kömürde yeni iş modeli geliştiriliyor
      EKONOMİ

      Yerli kömürde yeni iş modeli geliştiriliyor

      Girişimciye KOSGEB dopingi
      EKONOMİ

      Girişimciye KOSGEB dopingi

      Konuşabiliriz
      GÜNDEM

      Konuşabiliriz

      Evleneceği gün YPG şehit etti
      DÜNYA

      Evleneceği gün YPG şehit etti

      Kobani’den geldiler
      GÜNDEM

      Kobani’den geldiler

      Hangi Mevlâna?

      İnsanlar, metinlerden kurulu dünyâlara doğar. Dünyâlara dâir bilinçler, metinlerden elde ettiğimiz anlam çerçevelerinde işlenir. Bu, insan zihninin bir boş plâka -tabula rasa- olduğunu iddia etmek değildir. İnsan zihni, içine doğduğu metinlerden hareketle anlam duygusunu geliştirmekle sınırlı değildir. İnsan metinlerden aldıklarını, kendisini kuşatan hayât çevrelerinin icâplarına göre yorumlamaktan da geri kalmaz. Buna "metin-bağlam" ilişkisi deniliyor. Kültürel yapılar bir anlamda, bu bağın karşılıklı olarak işlendiği bir tezgâhda neşv-ü nemâ buluyor.

      Metinlerin çok çeşitli olduğunu ve insanın metinler arası ilişkiler geliştirdiğini de biliyoruz. Hattâ yorumların çoğu kez, bu tarz etkileşimli ve karmaşık okumaların eseri olduğunu da unutmamak gerekir.

      Buradaki bir paradoksun dikkat çekici olduğunu düşünüyorum. Metinlerin birer sâbite olduğunu biliyoruz. Ama hayât, bu sâbitelere bire bir uygunluk göstermiyor. Çünkü, hayât bağlamlarıyla dönüşüyor. Her farklı bağlamda çok farklı okumalar, ilişkilendirmeler ve yorumlamalar tezâhür ediyor. Yâni, dünyâyı çoğullaştırmakta metinlerin çeşitliliğinden çok, onun farklı bağlamlardaki farklı okumaları daha fazla rol oynuyor. Bu çoğulluk, metin içi bakıştan beslenen ve metne özgü sâbitelerle düşünen metin otoritelerinin elbette ki canını sıkacaktır.

      Yeni bir şeb-i arus öncesindeyiz. Konya, her sene bu tarihlerde olduğu üzere aşağı yukarı bir haftalık bir coşkuya sahne oluyor. Bu vesileyle bakıldığında Mevlâna"nın metinleri ve yorumları çok ilginç bir manzara çıkarıyor. (Aslında bu okumaların ve yorumlamaların iyi bir doktora tez konusu olabileceğini düşünüyorum). Önce, başta Mesnevî olmak üzere Mevlâna metinlerinin nasıl bir okumanın konusu edildiğini sorabiliriz. Mevlâna"dan bugünlere kalan metinlerin kahir ekseriyetinin Farsça olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla Mevlâna"nın Mesnevî"sine bir metin olarak ulaşmakta İranlılar, Afganlar ya da Tâcikler kendiliğinden daha avantajlıdır. Türkiye"de ise bu metinleri, Farsça semantik ve sembolik derinlikleriyle okuyup anlayabilecek çok az sayıda uzman olabileceğini kestirebiliriz. Bu her devirde böyledir. Mesnevîhanlık denilen, mevlevîhânelerde özel bir eğitimi de kapsayan bir uzmanlığın da buradan neşet etmiş olduğunu biliyoruz. Öte yandan, zaman içinde Türkçe de değişmiş ve Mesnevî"yi düz bir okumayla şöyle böyle anlayabilecek nesiller çoktan göçüp gitmiştir. Nihâyet Mesnevî kültürünü yaşatacak Mevlevîhânelerin faaliyetten men edilmiş olması, bu yolda başka bir kırılmayı doğurmuştur. Ama bunları geçelim. Hiçbiri mâzeret olamaz. Çünkü, gerçekten de merâk eden, Mesnevî"nin Türkçe tercümesi ve hayli ayrıntılı açıklamalarına ulaşabilir. Sıkıntı, Mesnevî"nin okunmaması; daha açık ifâde edelim, okunmak istenmemesidir. Bu durumu özel olarak Mesnevî için geçerli görmüyorum. Mesnevî de bu ülkenin insanlarının, okuma isteksizliğinden ve tembelliğinden nasibini almış gözüküyor. Mevlevî metinleri bu yüzdendir ki bizlere dolaylı ve çok sınırlı bir şekilde ulaşıyor. Bu ülkedeki ortalama Mevlâna bilgisi, bir kaç özlü sözden ibârettir.

      Dikkat çekici olan husus, bu yaygın bilgisizliğe rağmen Mevlâna"nın, özellikle de son on yıllarda mazhâr olduğu ilgidir. Modernlik her şeyi olduğu gibi Mevlâna"yı da kitleselleştiriyor. Her yıl Şeb-i Arus törenleri,hem ulusal hem de uluslararası bir kalabalığı Konya"da buluşturuyor. Ulusal ilginin bilgisiz bir ilgi olduğu ortada . Devâsa bir talep doğuran bu bilgisiz ilginin, Konya"da artık profesyonel bir ustalıkla oluşturulan dev bir gösteriye dönüşmüş durumda olduğu çok açık görülüyor. Bu, ses ve ışık oyunlarıyla oluşturulmuş, hiçbir şekilde gelenekte karşılığı olmayan mistik atmosferde, bilgisizliğin üstü örtülüyor ve duygusal bir catharsis bunun yerini alıyor . Bu ışık ve ses gösterilerinin cümbüşüne herkesin meşrebine ya da beklentisine göre, çeşit çeşit Mevlâna imgesi zuhûr ediyor. Ya uluslararası ilgi? Mesnevî"nin, okuma kültürünün kurumsallaştığı Batı"da çok satanlar listesinde yer alması, durumun pek de öyle olmadığını düşündürüyor. Mesnevî, dünyâda, Mevlâna"nın yurdunda okunduğundan daha fazla okunduğuna eminim. Bu kez, okumanın mâhiyeti düşünülebilir. Uluslararası okumaların ve anlamlandırmaların ağırlıklı olarak terapi temelli bir New Age dindarlığı ekseninde gerçekleştiğini düşünüyorum. Özellikle Batılı mevlevilerin, Mevlâna ya da Mesnevî ile kurdukları bağı anlattıkları kişisel hikâyeleri bunu çok çarpıcı gösteriyor.

      Mevlâna"nın sadece coşkun bir duygu adamı olmadığı, son derecede zekî ve keskin kavrayışlara sahip bir kişi olduğu, yukarıda ifade edilenleri zâten (ön)görmesiyle; söylediklerinin ,onlardan anlaşılanlarla sınırlı kalacağını ifâde etmiş olmasıyla da teyid edilebilir. Herkesin Mevlâna"sı mübârek olsun... Hangi Mevlâna?

      Yayın hayatına başladığımız ilk günden itibaren ülkemizde demokrasinin tüm kurumları ile yerleşmesi, milli irade ve değerlerimizin hakim olması için tüm gücümüzle çalıştık. Bu ülkenin geleceğinin derin sularda boğulup gitmemesi için çaba sarf ettik. Fırtınalı günlerde sığınılacak bir liman olduk. Bugüne kadar ülkemize yapmış olduğumuz katkıyı bundan sonra da okurlarımızın desteği ile sürdürmeye devam edeceğiz. Her gün Yeni Şafak’la yeni bir umut olacak.

      SON DAKİKA

      #title#