Peygamber’in liderliği 
bugüne de örnek
Hayat
Peygamber’in liderliği bugüne de örnek
Yalçın Akdoğan, Nebevi Liderlik ve Hz. Muhammed kitabında, Asr-ı Saadet dönemini ele alarak, Peygamber Efendimiz’in liderliğini bir siyaset bilimcinin gözüyle inceledi. Meşruiyetini Allah’ın yetkilendirmesinden aldığı otoritesiyle birebir kopyalamanın mümkün olmadığı Nebevi Liderlik, günümüz dünyası için bir dizi mesaj içeriyor.
Yeni Şafak
Yaban keçilerinin liderlik kavgası kameraya yansıdı
Gündem
Yaban keçilerinin liderlik kavgası kameraya yansıdı
Dağlık alanda kıyasıya liderlik kavgası yapan yaban keçilerinin çekişmesi kameralara yansıdı. Birbirini kovalayan yaban keçileri boynuzlarıyla direndi. Tarım ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü ise o anları sosyal medya hesabından paylaştı.
IHA
Hüseyin Çimşir'le zirveye
Spor
Hüseyin Çimşir'le zirveye
Süper Lig’de hafta sonu sahasında Sivasspor’u konuk edecek Trabzonspor, rakibi karşısında galip gelerek 298 hafta sonra liderlik özlemini sonlandırmanın mücadelesini verecek. Sivas’ı yenmesi halinde bordo-mavili takımı Şenol Güneş’ten sonra Hüseyin Çimşir zirveye taşımış olacak
Yeni Şafak
YouTube’un reklam liderleri
Ali Saydam
YouTube’un reklam liderleri
İş, okul, alışveriş ve sosyal ihtiyaçlarımızı dijital ortam üzerinden giderebildiğimiz bir dünyada yaşıyoruz… ‘Kriz’ durumlarında bu faaliyetlerin çok büyük bir bölümünü sanal dünya üzerinden yürüttük… Bundan böyle, zorunlu olmayan hâllerde dahi ‘dijitale taşınma’ eğilimi daha hızlı sürecektir…O nedenle “Dijital dönüşüm geldi, geliyor; gelişti, gelişiyor” söylemlerini bir kenara bırakalım artık… Statista’nın verilerine göre; Türkiye’de sosyal medya kullanıcılarının 2018 yılında 39,6 milyon olan sayısının, 5 milyondan fazla artarak 2023 yılında 44,8 milyona yükseleceği öngörülüyormuş…Dijital ortama reklam verme eğilimi, analog medyayla neredeyse eşitlendi… Gazetelerdeki ilanlardansa, sosyal medya platformları başta olmak üzere internette yayınlananların çok daha etkili olabildiği bir dönemdeyiz… Yeni Şafak gibi basılı medya klasiklerinin dijital ortama da yatırım yapması boşuna değil yani…Mesela YouTube… Hem ülkemizdeki hem de dünyadaki en popüler sosyal medya sitelerinden biri… Temelde, bir ‘video paylaşım platformu’ olan site, Google’dan sonraki en büyük ikinci ‘arama motoru’ işlevini de görüyormuş…80 dil seçeneğine sahip sitenin açıkladığı verilere göre; her ay 2 milyarın üzerinde kullanıcı YouTube’a giriş yapıyor ve her gün 1 milyar saatin üzerinde video izleniyormuş…Nasıl da devasa bir hacim ve potansiyel, değil mi? Hâl böyleyken markaların bu hacim ve potansiyel içindeki varlıklarının ölçümlenmemesi düşünülemezdi… Google da her ay düzenli olarak açıkladığı YouTube Ads Leaderboard ile video paylaşım platformunda en çok izlenen reklamları ülkeler bazında yayınlıyor…Listede yer alan reklamlar, görüntülenme, izlenme, reklam (paid view) ve kazanılan izleme (earned view) oranları gibi kriterler göz önünde bulundurularak belirleniyormuş… Reklamcılık, yenilikçilik ve kullanıcıların reklamı sonuna kadar izleyip paylaşmaları da kriterler arasındaymış…Buna göre, Türkiye’de YouTube üzerinden reklamları en çok izlenen markalar şöyle sıralanmış: 1. Doritos, 2. OMO Türkiye, 3. Pepsi Türkiye, 4. VakıfBank TV, 5. Google Türkiye, 6. Clear Türkiye, 7. Prima, 8. FİAT Türkiye, 9. Turkcell, 10. Türk Hava Yolları.Tüm markaları tebrik ederiz; önemli bir başarıya imza attılar ve sektörlerinin iletişim konusunda birincileri olduklarını bir kez daha gösterdiler… Öte yandan reklamların hedef kitlelerinin sosyal medya kullanıcıları ile uyumu değerlendirildiğinde içlerinden birini, VakıfBank’ı belki de ayrıca tebrik etmek lazım…Sadece listeye girebilen tek banka olduğu için değil, kullanıcılarının yüzde 72’sini 16-24 yaş arasındaki gençlerin oluşturduğu platformda bir banka olarak gençlere ulaşıp bu başarıya eriştiği için de…
Liderlik, karizma ve meşruiyet (Talut ve Calut kıssasından dersler III)
Liderlik, karizma ve meşruiyet (Talut ve Calut kıssasından dersler III)
İnsanların beklediklerini kendi kalıplarına sokma, ona tabi olmaktan ziyade ona sahip olma, ondan bir şeyler duymak yerine ona istediklerini söyletme arzusu evrensel sayılabilecek bir durum. Bir insanlık durumu. Peygamberlerinden talep ettikleri lider geldiğinde onun beklediklerinden farklı olduğunu görüp reddetmenin örneğini Talut kıssasında tipik bir biçimde görüyoruz.Video: Liderlik, karizma ve meşruiyet (Talut ve Calut kıssasından dersler III)Doğrusu bu İsrailoğullarına özgü bir durum değildir. Bunun Müslümanlara anlatılmasındaki hikmet, Müslümanların da İsrailoğullarının düştüğü bu hataya pekala düşebileceklerini anlatmaktır. Zira Kur’an’da Yahudi veya Hıristiyanların yapmış oldukları hatalar, onların özde ne kadar kötü olduklarını telkin etmek için anlatılmaz. Müslümanların da aynı hataları yapmamaları için ibretlik olaylar olarak zikredilir.Müslümanlar Yahudi veya Hıristiyanlardan daha fazla hatadan korunaklı değildirler ve tarih Müslümanların da Yahudi ve Hıristiyanların, hatta başka dinden kavimlerin hatalarını tekrarlamalarının örnekleriyle doludur. Peygamber efendimiz tam da bu bağlamda Müslümanların “Yahudi ve Hıristiyanların yaptıklarını, ne yazık ki, taklit edeceklerini, kertenkele deliğine girseler de girecek kadar onlarla aynı yolu izleyeceklerini” öngörmüştür.Bu durum, Müslümanların salt “Müslüman oldum” demekle başka hiçbir kavme, dine veya topluma üstün olamayacağını, insanı inşa eden şeyin evrensel olarak tanımlanmış eylem ve tutumları olduğunu ifade etmenin mükemmel örneğidir. İslam özde kavimlere karşı değil, o kavimlerin irtikap ettikleri eylemlere, kula kulluğa, insanların birbirlerini rab edinmelerine, atalar dininin kutsanmasına, nankörlüğe, kibre, yalana, işine geldiğinde kitabı tahrife karşıdır. Genel olarak bütün bu suçları irtikap eden kim olursa kendisine emanet edilen liderlik de kendisinden alınır, israiloğullarında olduğu gibi.“Peygamberleri onlara, “Onun hükümdarlığının alâmeti size o Tabutun gelmesi olacaktır, ki onda rabbinizden bir sekîne ve Musa ailesi ile Harun ailesinin terekesinden bir bakiye vardır, onu melekler taşır, kuşkusuz inanacak olursanız bunda size kesin bir ayet vardır” (Bakara, 247).Talut’u, ister kendi soylarından olmadığı için, ister kendilerini daha layık gördükleri için kendi beklentilerine bir türlü uyduramayan, uyduramadığı için kendi talep ettikleri savaştan daha baştan cayan İsrailoğullarının çoğundan arta kalanlara peygamberleri kendilerine tayin edilmiş hükümdarın boş gelmeyeceğini, kendi otoritesini tesis emek üzere bir alametle geleceğini söyler. Bu alametin otoritenin sosyolojik meşruiyeti açısından apayrı bir önemi var. Bütün ilahi inayetle ve mucizeyle birlikte sosyoloji tedbir dairesinde asla ihmal edilmemekte, topluma liderlik yapacak olanın toplumsal meşruiyeti de temin edilmektedir. Allah’ın bütün peygamberleri insanların kendi içlerinden, tanıdıkları arasından, onların dilini konuşanlardan kılmış olması da aslında insanlara bir lütfudur. İnsanlar kendilerine gelen mesajı öğrenmek için ta baştan bir çaba sarf etmek zorunda bırakılmıyorlar ki, zaten böyle olsa insanların çoğu kendi hayatlarını değiştirmek için bir de böyle bir çabaya girmezler. Baksanıza kendi içlerinden, kendi dilleriyle ve mucizelerle desteklenerek gelen peygamberi bile insanlar tanımazdan gelmeye daha fazla eğilimli oluyorlar.Kuvvetle muhtemel, hasımları tarafından yenilgiye uğratılmış olan İsrailoğulları Hz. Musa’dan beri yanlarında taşımakta oldukları ve topluluğun simgesel varlığını ifade eden Hz. Musa ve Harun ve ailelerinden kalan mukaddes emanetlerin içinde bulunduğu sandığı (tabut) da düşmanlarının eline geçmiştir. Sadece yenilgi değil bir de bundan mütevellit yoğun bir manevi eziklik ve huzursuzluk yaşamaktadırlar.Allah’ın Talut’u bir lider olarak yollaması Allah’u alem sadece peygamberin onu işaret etmesine bağlı kalmıyor. Talut’a, bu sandığı düşmanların elinden bir şekilde kurtarmak ve halkına geri getirmek suretiyle toplumun manevi ezikliğini ve kırıklığını ilk etapta giderecek, onlara büyük bir moral zafer kazandıracak bir başarıyla geliyor.Sandığın getirilmesinin mucizevi bir yolla mı yoksa bu şekilde mi gerçekleştiği hususu çok açık değildir, ancak işin tabiatına uygun olanının bu olduğunu düşünebiliriz. Zaten bu yolla gerçekleşmesi bile o toplum için mucize kabilinden bir kahramanlıktır ve ezilmiş bir kavmi heyecanlandırmaya, onlarda savaşabileceklerine ve özgürleşebileceklerine dair bir umudun yeşermesine, üzerlerindeki ölü toprağının silkelenmesine yetecektir.Tabut’un içerdiği sekîne tam da budur. Sekîne, zaten peygamber tarafından da teyit edilmiş olan Talut’un liderliğinin sosyolojik zeminini de, geleneksel meşruiyetini de yeterince temin eder. Sekîne biraz da karizmatik bir liderliğin sağladığı iklimdir. Bir Fetih sonrası ortaya çıkan iç huzuru ve birlik ve beraberlik duygusudur. O yüzden Fetih suresinde de geçer, Allah’ın müminlerin kalplerine indirdiği bir hal olarak sekîne, imanlarının üzerine iman katılsın, nimetini tamamlasın diye.Ne var ki sekîne hali, lider etrafındaki birlik ve beraberlik, dava uğruna mücadele azmi, bağlılık, fedakarlık sonuna kadar aynı kıvamda devam etmez. Karizma veya asabiye tükenmez bir güç kaynağı değildir. Yol, tabiatı itibariyle değiştiriyor. Kimini yoruyor, kimini bozuyor, kimini kazandıklarını koruma telaşı sarıyor, kimini yolda gördüğü dünya nimetleri, ganimetler, şehvet ve iktidar hırsı daha fazla cezbetmeye başlıyor. Her şey İbn Haldun’un bedevilik-hadarilik modeline uygun olarak cereyan ediyor aslında.Mazlum İsralioğullarının hasretle kavuşmayı bekledikleri, özgürlüklerinin sembolik ifadesi olan Sandığı getirdiği için karizmasına karizma katan Talut artık kavmini sürekli tehdit etmekte olan, onları ezmekte olan Calut’a karşı savaş için yola çıkmaya hazırdır. Ne var ki, liderliğine ancak bir mucizeden sonra inanabilmiş kavminin ne kadarının bu çetin yolculuğu göğüsleyebileceğine emin değildir. Zaferin kalabalıklarla ilgili olmadığını iyi biliyor. Az da olsa nitelikli, inançlı, liyakatli bir toplumun sayıca kalabalık ama inancı, ehliyeti ve liyakatı zayıf olanlara nasıl galip gelebileceğinin en derin marifetine sahiptir.Yola çıkanları bekleyen daha nice imtihanlar vardır.
Fırtına lider
Spor
Fırtına lider
Sezon başından bu yana yaşadığı sakatlıklara rağmen zirve yarışından bir an olsun kopmayan Trabzonspor, başkentte gol oldu yağdı. Sörloth, Yusuf ve Nwakaeme ile sonuca giden bordo-mavililer, maç fazlasıyla yeniden liderlik koltuğuna oturdu. Ankaragücü’nde Faty, ilk yarıda gördüğü iki sarı kartla oyun dışı kaldı.
Yeni Şafak
Afganistan'daki yatılı kız okulu Taliban'dan kaçmak için Ruanda'ya taşındı
Dünya
Afganistan'daki yatılı kız okulu Taliban'dan kaçmak için Ruanda'ya taşındı
Taliban'ın Afganistan yönetimini ele geçirmesinin ardından ülkedeki tek yatılı kız okulu, Doğu Afrika ülkesi Ruanda'ya taşındı. Kararın 'Taliban'dan kaçmak için geçici olarak' alındığı vurgulandı.
AA
İslam dünyasında liderlik
Yazarlar
İslam dünyasında liderlik
İslam dünyası bayrama öksüz girmiştir. İslam dünyasının bir tarafında savaşlar, çatışmalar, bir tarafında da yoksulluk ve sefalet; diğer ucunda ise zenginlik ve sefahat hakimdir. Görüntü maalesef Ortaçağ Hristiyan dünyasını andırmaktadır. Çözüm önerenlerin sesi ise bu gürültü içinde kaybolmaktadır. İslam ülkelerini temsil eden onlarca siyasi ve ekonomik kuruluş var. Türk Dünyası Birliği, Malay Dünyası Birlikleri, Arap Birliği, Körfez İşbirliği Teşkilatı, Mağrip Birliği ve en önemlisi hepsini içinde barındıran İslam İşbirliği Teşkilatı. Bütün bunlar ve bunlara bağlı onlarca kurumları olmasına rağmen; ne fakir ve ne de zengin ülkelerde huzurdan eser bulunmamaktadır.
Yeni Şafak

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunundaki amaçlar ile sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerezler kullanılmaktadır. Detaylı bilgi için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.