|
Semt pazarcısının Kürdü Türkü mü olur
Zenginleşmek için göç edeceksin.

Doğdukları yerde yaşayanlar her işi yapmaya yanaşmazlar.

Ama gurbetteki insan iş beğenmemezlik yap-a-maz.

Rızkını sağlayacak her iş onun için makbuldur.

Gurbet, insanları çalışma yönünde motive ederken, doğduğu yerde yaşamak insanları rahatlığa sevkeder.

İbn-i Haldun, “Zenginleşmek için bulunduğun yeri terkedeceksin” der.

Kürtler yurtlarını terkedip gurbette rızıklarını aradıkları için Türklere nazaran daha girişimcidirler.

*

Her işte güzel olan tarafı aramak insana enerji verirken, olumsuzlukları öne çıkarmak enerjimizi tüketir.

O yüzden, “Güzel gören güzel düşünür, güzel düşünen hayatından lezzet alır” fikrini prensip olarak tutmaya çalışırım.

Doğudan batıya göçün sebebi her ne kadar oralardaki olumsuzluklar olsa da batı illerine göç eden Kürt kökenli aileler sayesinde Türk-Kürt kardeşliğinin daha da hızlandığını düşünüyorum.

*

45 yıl önce İzmit'e bizim mahalleye Elazığ'dan Kürt ailesi taşındı.

Baba rahmetli Mustafa Amca sağlık memuruydu. 6 çocuklu bir aileydi.

O zaman 7 yaşındaydım. Çocuklar ilk defa gördükleri civcivleri kuş zannetmişler ve taşla vurmaya kalkmışlar.

Mahalleli yığılmış Kürt ailenin evinin kapısına.

Bayağı ağız kavgasının ardından olay kapandı ama mahalleli ile Elazığlı bu aile arasında bir soğukluk oldu.

İlk o olayla Kürtlerin varlığından haberim oldu.

O zaman babaannem bizdeydi.

Ve bana sokağa oynamaya çıkarken, “Aman torunum sakın Kürtlerin yanına gitme, onlara bulaşma” diye öğüt verirdi.

Mahallede Kürtlerle ilk ben arkadaş oldum.

Aralarında bir tane yaşıtım vardı. Çok samimi olduk. Birgün eve getirdim. Babaannemin elini öptü, yemek yeyip çıkarken, babaannem arkadaşımın kolundan çekerek, “
Dışarda Kürtler varmış, sakın onların yanına gitmeyin
” dedi.

Arkadaşım, kulağına eğilerek, “
Babaanne o dışarıdaki Kürt benim
” dedi.

Babaannem, “
Yok oğlum ben seni kastetmiyorum
” diyerek işin içinden sıyrıldı.

Akşam eve geldiğimde babaannemin ilk sözü şu oldu;
Bunlar bize benziyor
.

Kürtleri kuyruklu, kıllı hayvanımsı bir yaratık olarak biliyormuş.

Elazığlı arkadaşımın benim gibi bir çocuk olduğunu görünce çok şaşırmıştı.

*

O zamanlar Kürdüz diyemiyorlardı.

Biz de sizin gibi Türkiyeliyiz
” diyorlardı.

1985-87'ye kadar batıya göç eden doğu kökenli aileler Kürdüz demediler.

1986'da 2'nci üniversiteye geldiğimde Kürt arkadaşların sessiz de olsa, “Kürdüm” dediğini duymaya başladık.

Kürt ya da Türk olmamız bizim elimizde değil.

Aslında övünülecek bir şey de değil.

Bugün Türk ya da Kürtlüğüyle övünen herkes Arap, Alman, Fransız, Rus ya da Çingene doğabilirdi
.

Kendi ırkının iyi özellikleriyle övünmekden bahsetmiyorum. O çok doğaldır.

Irk anlamında övünmenin yanlış olduğunu anlatıyorum.

Ben de Türküm, Manavım yani yerleşik Türklerdenim.

Manavları severim. Kürtleri de severim.

Ama yanlış yapan hiçbir Manavı sevmem, yanlış yapan Kürdü de sevmem.

*

Son dönemde Kürt-Türk kardeşliğini bozmak konusunda endişelendiğim için duyduğumda şaşırdım.

İstanbul'da semtlerde her hafta belli günler kurulan semt pazarlarında satıcı sayısı azalmış.

Komşular, “
Bu hafta pazar yeri bomboştu. Doğu kökenli pazarcıları pazara sokmamışlar, Sebze Meyve Hali'nde de Kürt pazarcılara mal vermemişler
” deyince şok oldum.

Komşular duyduklarını söylüyorlardı.

Bolu'da inşaat işçilerine yönelik provokasyon kokan tepkileri de görünce dedim ki, “
Kürt-Türk kavgasını çıkarmak isteyenler iyi çalışıyor.”.

*

Bunların ekmeğine yağ sürmemek lazım.

*

Pazarcının, satıcının, esnafın

Türkü Kürdü, Lazı, Ermenisi ve

Yahudisi olmaz.

İş hayatında alışveriş yaparken, mal alır, mal satarken bakacağımız tek ölçü dürüstlüktür.

Kim dürüst ise alışverişi onla yapacaksın.

Kim kul hakkı yemiyorsa ona saygı göstereceksin.

İşini kim iyi yapıyorsa onu ödüllendirecek, kim kötü yapıyorsa onunla alışverişi keseceksin.

Cemil Meriç'in sözünü unutmayalım
: Bu memlekette sağcı-solcu, ilerici-gerici yoktur, bu memlekette namuslu ve namussuzlar vardır. Siz namuslulardan olun. Görecekseniz çok kalabalık olacaksınız.
#türk
#kürt
#ırkçılık
#İbn-i Haldun
9 yıl önce
Semt pazarcısının Kürdü Türkü mü olur
Aman ha, balatayı sıyırmayın!
X’e kısıtlama an meselesi
Musevî bir yasadan Kızıl Düve miti üretmek
Sosyal çürüme yazıları 2: Her türden bağımlılıklar cumhuriyeti
Bir bu eksikti...