|

Çamlıca Camisi'nin hatları nanoteknolojiyle yazıldı

İstanbul'un yeni sembollerinden biri olmaya aday, Osmanlı-Selçuklu mimari tarzı ile günümüz çizgilerinin bütünleştiği Çamlıca Camisi'nde, nanoteknolojik bir ürünle paslanmaz çelikten hazırlanan hat da cami mimarisinde bir ilke imza atıldı.

Yeni Şafak
11:41 - 13/10/2017 Cuma
Güncelleme: 11:58 - 13/10/2017 Cuma
AA
Çamlıca Camisi'nin hatları bir ilke imza atarak klasik yazma tekniğinden öte nanoteknolojik bir ürünle paslanmaz çelikten yapıldı
Çamlıca Camisi'nin hatları bir ilke imza atarak klasik yazma tekniğinden öte nanoteknolojik bir ürünle paslanmaz çelikten yapıldı
İstanbul Cami ve Eğitim-Kültür Hizmet Birimleri Yaptırma ve Yaşatma Derneği tarafından 2012'de düzenlenen yarışmada
2'ncilik ödülüne layık görülen
2 projeden biri olan Bahar Mızrak ve Hayriye Gül Totu'nun projesini çizdiği Çamlıca Camisi'nin inşaat çalışmaları,
Üsküdar Sefa Tepesi'ndeki 57 bin 500 metrekarelik alanda
devam ediyor.
Caminin yanı sıra
müze, sanat galerisi, kütüphane, konferans salonu, sanat atölyesi ve otoparkın da
yer aldığı projenin
yüzde 90'ı
tamamlandı.

Cami projesi kapsamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan yol, tünel inşaatları da devam ediyor.

Hat yazısında ilke imza atıldı
İstanbul Cami ve Eğitim Kültür Hizmetleri Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkanı Ergin Külünk'ün yaptığı açıklamada, cami inşaatının
yüzde 90'lık bölümünün tamamlandığını, inşaat sahasında 300, İstanbul içinde ve dışındaki atölyelerde 700 kişilik insan gücü, 50 kişilik teknik ekibin
koordinasyonunda bu projeyi hayata geçirmeye gayret ettiklerini söyledi.

Cami inşaatında ana kubbenin yazısının ve desenlerinin tamamlandığını, bu yazı ve desenlerin çok özel olduğunu vurgulayan Külünk şu açıklamada bulundu:

  • "Bir ilki başardık. Yazımız klasik yazma tekniğinden öte nanoteknolojik bir ürünle paslanmaz çelikten yapıldı. Yazı, 870 parçadan meydana geliyor. Desenlerimiz de bir o kadar parçadan oluşuyor. Bunların hepsinin montajı yapıldı ve ana kubbedeki yerini aldı. Süsleme işlerimiz, hat eserlerimiz devam ediyor. Bir inşaatın ince işleriyle ilgili tüm çalışmalar hızlı şekilde sürüyor. "

Minarelerin alemlerinin,
külahlarının ve boyalarının bitirildiğini anlatan Külünk, ana kubbenin tamamlandığını, diğer kubbelerin kurşunlama çalışmalarının bitmek üzere olduğunu, avludaki kaplama ve şadırvan çalışmalarının sürdüğünü, avlu kubbelerinin iç desenlerinin
yapıldığını kaydetti.
Külünk,
sosyal donatı alanları olan müze, kütüphane, sanat galerisi
bölümleriyle ilgili proje çalışmalarının bittiğini, imalatlarının başlayacağını söyledi.
Akustikte Mimar Sinan'dan esinlendiler

Caminin kubbesine ne yazılacağını konusunu, hattatlar ve proje yönetmenleriyle tartıştıklarını anlatan Külünk şöyle konuştu:

  • "Ana kubbe, birliği simgelesin, dedik ve Haşr Suresi'nin son iki ayetinden istifade ederek Allah'ın güzel isimlerinden 16'sını bir araya getirdik. Böylece ana kubbemizdeki yazı ortaya çıktı. Ortada Lafza-i Celal var. Lale deseninden hareketle süslemeler yaptık. Lale de tasavvufta Allah'ı simgeleyen bir figür."
Mimar Sinan'ın, Süleymaniye Camisi'nin akustiği için kubbeye koyduğu
256 küpten
yola çıkarak, ana kubbeye
221 delik delerek
,
akustik literatürüne
geçecek bir iş yaptıklarını anlatan Külünk,
"Cami akustiğine ciddi faydaları olan bir çalışma. Ses mühendislerimiz bunu tespit etti ve uyguladı."
bilgisini verdi.

Kadın zanaatkarların desenleri çizdiğini, ahşap ustalarının kapıları sedeflediğini, tesisat, elektrik işlerinin hızlı bir şekilde devam ettiğini anlatan Külünk, şunları söyledi:

  • "Planımız, önümüzdeki senenin ilk yarısında ibadete açmak. Burada bizim dışımızda bizi de ilgilendiren çevre düzenlemeleri, yol çalışmaları gibi işler yapılıyor. Bunların eş zamanlı bitmesiyle biz de camimizi önümüzdeki senenin ilk yarısında ibadete açacağız."
Rakamlarla Çamlıca Cami

Osmanlı-Selçuklu mimari tarzı ile günümüz çizgilerinin bütünleştiği Çamlıca Camisi, kentin yeni sembollerinden biri olmaya aday.

Görkemli mimarisiyle İstanbul'un her noktasından rahatlıkla görülebilen Çamlıca Camisi, bu heybetli yapısına yakışır anlamda bazı rakamsal büyüklükleri de ihtiva ediyor.

İmanın şartını temsilen
6 minareli
inşa edilen Çamlıca Camisi'nin
üç şerefeli 4 minaresi Malazgirt Zaferi'ne ithafen 107,1 metre, iki şerefeli 2 minaresi ise 90 metre yüksekliğinde. Caminin 72 metre yükseklikteki ana kubbesi İstanbul'da yaşayan 72 milleti, 34 metre çapındaki kubbesi İstanbul'u simgeliyor. Kubbenin iç yüzeyine, 16 Türk devletine ithafen Allah'ın isimlerinden 16'sı, Haşr Suresi'nin son iki ayetinden istifade edilerek yazıldı. Kubbeyi taşıyan kemerlerin altına da Fetih Suresi 220 metrelik
bir alana yazılacak.
Ana kubbenin üzerine
3 metre 12 santimetre genişliğinde, 7 metre 77 santimetre yüksekliğinde, 4,5 ton ağırlığında alem yerleştirildi. Nanoteknolojiyle renklendirilen ve 3 parçadan
oluşan alem, dünyanın en büyük alemi olma özelliğini taşıyor.

Caminin dışarıdan ana avluya girişinde yer alan ve mermerle kaplanan taç kapı, büyüklüğüyle de göz dolduruyor. Taş kapının avlunun içine bakan kısmında, Kasas Suresi'nin
77. ayeti yer
alıyor. Caminin içine girilen kapının üzerine ise
Al-i İmran Suresi'nin 132-136 ayetleri
işlendi.
Çamlıca Cami,
halı serili alanında 25 bin, avluda 12 bin 500, dış avluda 22 bin 500 olmak üzere toplam 60 bin kişinin
aynı anda ibadet edebileceği bir cami kompleksi olarak tasarlandı. Camide aynı anda
8 cenazenin
namazı kılınabilecek.
Çamlıca Camisi ibadet alanının yanı sıra
11 bin metrekarelik müze, 3 bin 500 metrekarelik sanat galerisi, 3 bin metrekarelik kütüphane, bin kişilik konferans salonu, 8 sanat atölyesi, 3 bin 500 araçlık kapalı otoparkı
bünyesinde barındırıyor.

#Çamlıca Camisi
#Ergin Külünk
#Haşr Suresi
#Hat yazısı
#Mimar Sinan
#nanoteknolojik
7 yıl önce