|

Orucu bozan şeyler nelerdir? Diyanet açıklaması

Ramazan ayının girmesiyle bu ayın en önemli ibadetlerinden biri olan oruç ile ilgili oldukça soru geliyor. Oruç tutan kişiler orucun sıhhatini bozan ve bozmayan durumları araştırıyor. Orucu bozan şeyler nedir? Orucu bozmayan şeyler nelerdir? Müslüman vatandaşların sorularının cevaplarını Diyanet'in açıklamalarına göre cevapladık. İşte oruç ile ilgili bilinmesi gereken detaylar...

15:31 - 14/03/2024 Perşembe
Güncelleme: 15:35 - 14/03/2024 Perşembe
Yeni Şafak
​Orucu bozan şeyler nelerdir? Diyanet açıklaması
​Orucu bozan şeyler nelerdir? Diyanet açıklaması

İslam coğrafyası Ramazan ayını idrak ediyor. Bu ayın en önemli ibadetlerinden biri olan oruç ile ilgili oldukça soru geliyor. Orucu bozan şeyler nedir? Orucu bozmayan şeyler nelerdir? Müslüman vatandaşların sorularının cevaplarını Diyanet'in açıklamalarına göre hazırladık. İşte haberimizin detayları...

Orucu bozan şeyler nelerdir? Diyanet açıklaması

  • Orucun temel unsuru, yeme, içme ve cinsel ilişkiden uzak durmak, nefsi bunlardan mahrum bırakmak olduğu için, oruçlu iken bunlar ve bu anlama gelecek davranışlar orucu bozar. Yemek ve içmek, yenilip içilmesi mûtat olan her şeyi kapsamı içine alır. Sigara, nargile gibi keyif veren tütün kökenli dumanlı maddeler ile uyuşturucular ve tiryakilik gereği alınan tüm maddeler oruç yasakları kapsamına girer (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, III, 386-387). Her ne sebeple olursa olsun, ağızdan alınan ilaçlar da aynı hükme tabidir.

Orucu bozmayan şeyler nelerdir?

Unutarak Yemek İçmek
: Unutarak yemek içmek orucu bozmaz. Oruçlu olduğu hatırladığı an hala yiyip içmeye devam ederse oruç bozulur

Orucu kasten bozmanın hükmü nedir?

Orucu kasten, yani mazereti olmadığı halde bilerek bozmak, Ramazan’ın hürmetine saygısızlıktır ve büyük günahtır. Hz. Peygamber (s.a.s), orucunu bu şekilde bozanların keffâret ile yükümlü olacaklarını belirtmiştir (Buhârî, Savm, 30; Hibe 20; Nafakât, 13; Keffârâtü’l-eymân, 2-4; Müslim, Sıyâm, 81). Oruç keffâreti, iki kamerî ay veya 60 gün ara vermeksizin oruç tutmaktır. Buna da gücü yetmeyen kişi, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün doyurur. Bu keffâretin yanında ayrıca, tövbe edilmesi ve bozulan orucun da kazası gerekir (Merğînânî, el-Hidâye, II, 261-262).

Oruç tutmamayı mubah kılan mazeretler nelerdir?

  • İslam dini, ilke olarak kişileri güçleri nispetinde sorumlu tutmuş, güçlerini aşan veya sıkıntıya yol açan durumlarda kolaylaştırıcı hükümler getirmiştir. Bu genel ilke uyarınca farz olan Ramazan orucu ibadetini belli şartlara bağlı olarak erteleme konusunda bazı ruhsatlar getirilmiştir. Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyrulmuştur:
  • “Ey inananlar! Oruç sizden öncekilere farz kılındığı gibi, Allah’a karşı gelmekten sakınasınız diye, size de sayılı günlerde farz kılındı. İçinizden hasta olan veya yolculukta bulunan, tutamadığı günler sayısınca diğer günlerde tutar. Oruca dayanamayanlar, bir düşkünü doyuracak kadar fidye verir. Kim gönülden iyilik yaparsa, o iyilik kendisinedir. Eğer bilirseniz, oruç tutmanız sizin için daha iyidir.” (Bakara, 2/183-184)
  • İslam âlimleri bu ayet-i kerime ve ilgili hadislere dayanarak Ramazan orucunu tutmamayı mubah kılan mazeretleri şöylece sıralamışlardır:
  • a) Yolculuk:
    Ramazan’da sefer mesafesi (en az doksan km.) bir yere gitmek için yola çıkacak olan kimse, geceden oruca niyet etmeyebilir. Fakat niyet ettikten sonra gündüzün yolculuğa çıksa bu yolculuk esnasında meşru başka bir mazereti bulunmazsa orucunu bozmamalıdır. Başlanan bir ibadetin mazeret yoksa tamamlanması gerekir. Sefer bir mazeret olduğu için, eğer orucunu seferîliği başladıktan sonra bozarsa kendisine keffâret gerekmez, sadece kaza gerekir (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, III, 402-405).
  • b)Hastalık:
    Oruç tuttuğu zaman, hastalığının artmasından veya uzamasından endişe edilen kimse ile hastalığı sebebiyle oruç tutmakta zorlanan kişiler için, iyileştikten sonra kaza etmek üzere Ramazan ayında oruç tutmamalarına ruhsat tanınmıştır. Oruç tutması hâlinde hasta olacağı doktor tarafından bildirilen kimse de hasta hükmündedir.
  • c) Yaşlılık:
    Oruç tutamayacak kadar yaşlı olan kimseler, oruç tutmayıp yerine fidye verebilirler. Bakara sûresinin 184. âyetinde, bu şekilde olup da oruca güç yetiremeyenlerin, oruç tutmayıp fidye vermeleri gerektiği hükme bağlanmıştır. İyileşme umudu olmayan hastalar da aynı hükme tabidir.
  • d) İleri derecede açlık, susuzluk:
    Açlık veya susuzluk sebebi ile beden ve ruh sağlığının ciddi derecede zarar görmesi söz konusu olan kimse orucunu bozabilir. Sağlık şartları düzelmesi hâlinde bozulan oruç Ramazan’dan sonra kaza edilir.
  • Böyle bir kimsenin orucuna devam etmesi ölümüne sebep olacak nitelikte ise, orucunu açmaması yani oruca devam etmesi haram olur.
  • e) Zor ve meşakkatli işlerde çalışmak:
    Esas itibarıyla bir insanın ibadetlerini normal bir şekilde yapmasını engelleyecek zor ve ağır işlerde çalışması veya çalıştırılması doğru değildir. Ancak kişisel veya toplumsal zorunluluklar, bazılarının böyle işlerde çalışmalarını gerektirebilmektedir. Böyle durumda bulunan bir kişi, oruç tuttuğu takdirde sağlığına bir zarar gelmesinden korkuyorsa, orucunu tutmayabilir. Bu durumda olanlar, izin günlerinde veya müsait zamanlarda tutamadıkları oruçlarını kaza etmelidirler.
  • f)Gebe ve emzikli olmak:
    Oruç tuttuğu takdirde kendisinin veya çocuğunun zarar görmesi muhtemel olan gebe veya emzikli kadınlar da, sağlık durumu oruç tutmak için elverişli olmayanlar arasında değerlendirilmiştir. Bu durumda olanlar da oruç tutmayabilirler. Hatta zarar görme ihtimali kuvvetli ise tutmamaları gerekir. Durumları normale döndüğünde tutamadıkları oruçları kazâ ederler (Sahnûn, el-Müdevvene, I, 278-279; Şîrâzî, el-Mühezzeb, I, 328; İbn Kudâme, el-Kâfî, I, 433-434; Kâsânî, Bedâî’, II, 97).
  • Fakihler oruç tutmama ruhsatını Kur’an ve Sünnet’te zikredilen sebeplerle sınırlı tutmayı tercih etmiş, bunların ortak özelliği meşakkat olsa bile, her meşakkatli durumda oruç tutulmayabileceğini söylemekte temkinli davranmışlardır (İbn Kudâme, el-Kâfî, I, 433-436).
  • Ruhsata gerekçe olan hâl ortadan kalkınca tutulamayan oruçlar kaza edilir. İyileşmesi mümkün olmayacak şekilde hasta olmak, ya da aşırı yaşlı bulunmak gibi oruç tutmaya sürekli bir engelin bulunması hâlinde tutulamayan her oruç için bir fidye verilir. Bir oruç fidyesi bir fıtır sadakası miktarıdır. Bir fıtır sadakası ise, bir kimseyi orta hâllisi ile bir gün doyurabilecek yiyecek miktarı veya bunun parasal karşılığıdır.

Orucun bozulmasına sebep olan ve kaza gerektiren durumlar:

  • 1-
    Boğaza kar ve yağmur kaçması,
  • 2-
    Astım spreyi kullanmak,
  • 3-
    Zorla bozdurulmak,
  • 4-
    Buruna sıvı ilaç koymak,
  • 5-
    Burnuna kolonya çekmek, [Koklamak bozmaz.]
  • 6-
    Mukimken oruca başlayıp, sefere çıkınca yiyip içmek,
  • 7-
    Ud ağacının, amberle tütsülenip dumanının çekilmesi,
  • 8-
    Başkasının içtiği sigara dumanını isteyerek çekmek,
  • 9-
    Kulağın içine ilaç damlatmak, kulağı ilaçlı suyla yıkamak,
  • 10-
    Derideki açık yaraya konan sıvı veya katı ilacın sindirim yoluna girmesi,
  • 11-
    Vücuda ilaç şırınga etmek,
  • 12-
    İsteyerek, zorlayarak ağız dolusu kusmak,
  • 13-
    Dişi kanayanın ağzındaki kanı yutması veya tükürükle eşit miktarda karışık kanı yutması,
  • 14-
    İmsak vaktinin bittiğini bilmeden yiyip içmek,
  • 15-
    Güneş battı zannederek orucunu bozmak,
  • 16-
    Dişlerin arasında kalan nohut kadar şeyi yutmak,
  • 17-
    Buruna çekilen suyun ağızdan çıkması,
  • 18-
    Abdest alırken boğaza su kaçması, [Hanbelî’de bozmaz.]
  • 19-
    Kâğıt, taş, pamuk, ot, pişmemiş pirinç gibi ilaç ve gıda olmayan şeyi yutmak,
  • 20-
    Makattan veya kadınların önden fitil kullanması,
  • 21-
    Oruçlu olduğunu unutup yediğinde, orucu bozuldu sanarak, bilerek yemeye devam etmek,
  • 22-
    İmsak vaktinden sonra niyet edenin, gün içinde orucunu kasten bozması,
  • 23-
    Denize girince veya guslederken makattan su girmesi, [Hanbelî’de bozmaz.]
  • 24-
    Dil altına konan ilacı emmek,
  • 25-
    Makata konan pamuğun veya başka şeyin hepsinin içeri girmesi,
  • 26-
    Vücuda giren ultrason veya endoskopi cihazında ilaç, merhem olması,
  • 27-
    Lavman yaptırmak, [Mâlikî’de bozmaz.]
  • 28-
    Özel olarak su buharı teneffüs etmek,
  • 29-
    Burundan genze giden kanı yutmak,
  • 30-
    Bayılanı ayıltmak için veya uyuyanın ağzına su akıtmak,
  • 31-
    Açlığa veya susuzluğa gerçekten dayanamayarak yiyip içmek. [Kefaret gerekip gerekmeyeceğini bilmeyen, ihtiyaten küçük bir kağıt parçasını veya çiğ pirinç tanesini susuz yutarak orucunu bozmalı. Sonra yiyip içebilir.]
  • 32-
    Basur memesinin, taharetlendikten sonra, ıslak olarak içeriye girmesi,
  • 33-
    Mastürbasyon yapmak,
  • 34-
    Yaş parmağı, ön veya arka tarafa sokmak, [Hanbeli’de bozmaz.]
  • 35-
    Seferde iken kasten orucunu bozana kefaret gerekmez, sadece kaza gerekir. Çünkü seferde oruç tutmak farz değildir.
  • 36-
    Kasten orucunu bozan, sonradan oruç tutmamayı mubah kılacak bir hâl başına gelse, mesela kadının hayzı başlasa yahut oruç tutamayacak kadar hastalansa yalnız kaza gerekir. Fakat orucunu bozup sefere çıksa, kefaret gerekir; çünkü sefere çıkmak semavi bir özür değildir.
  • 37-
    Oruçlunun ağzına giren gözyaşı veya ter, çok olur da, tuzluluğunu ağzının her yerinde duyar ve yutarsa orucu bozulur. Yutmayıp tükürürse bozulmaz.

Oruca ne zaman ve nasıl niyet edilir?

Niyet etmek orucun şartlarındandır. Niyetsiz oruç sahih değildir. Kalben niyet etmek yeterli ise de niyeti dil ile ifade etmek menduptur. Oruç için sahura kalkılması da niyet sayılır.

Ramazan orucu, belli günlerde tutulmak üzere adanan oruçlar ile nafile oruçlar için niyet etme vakti, güneşin batması ile ertesi gün tepe noktasına gelmesi öncesine kadarki süredir Ancak imsaktan sonra yapılacak niyetin geçerli olması için bu vakitten itibaren bir şey yenilip içilmemiş, oruca aykırı bir iş yapılmamış olması gerekir. Aksi takdirde gündüz niyet caiz olmaz (Kâsânî, Bedâî’, II, 85). Bu oruçlar için, “yarınki orucu tutmaya” şeklinde mutlak niyet yeterlidir. Bununla birlikte geceden niyet edilmesi ve “yarınki Ramazan orucuna” şeklinde orucun belirlenmesi daha faziletlidir. Ramazanın her günü için ayrı niyet edilmesi gerekir (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 397, 400).

Kaza, keffaret ve bir zamana bağlı olmaksızın adanan oruçlar için gün batımından itibaren en geç imsak vaktine kadar niyet edilmiş olmalıdır. Bu tür oruçlara niyet edilirken, “falanca kaza, keffaret veya adak orucuna” şeklinde belirtilmesi gerekir.

Şafiî mezhebine göre ise nafile dışındaki tüm oruçlara geceden niyet edilmelidir. İmsak vaktine kadar niyet edilmemişse o günün orucu geçerli olmaz. Nafile oruçlara ise güneş tepe noktasına gelmeden öncesine kadar niyet edilebilir (Şirâzî, el-Mühezzeb, I, 331-332)

#Orucu bozan şeyler
#Oruç
#Ramazan
#İftar
#Sahur
1 ay önce