Hayat Mesleğini sokaktaki kameriyede sürdürüyor

Mesleğini sokaktaki kameriyede sürdürüyor

Kastamonu'da 37 yıldır ahşap ustalığı yapan 79 yaşındaki Hikmet Değirmencioğlu, emekli olup dükkanını kapattıktan sonra vazgeçemediği mesleğini sokaktaki kameriyede sürdürüyor.

Haber Merkezi AA
Hikmet Değirmencioğlu
Hikmet Değirmencioğlu

Köyünden çıkarak 1956 yılında Kastamonu'ya yerleşen Değirmencioğlu, çeşitli işlerde çalıştıktan sonra 1980'den sonra ahşap işleriyle uğraşmaya başladı. Bugüne kadar çok sayıda çırak yetiştiren Değirmencioğlu, 2014 yılında dükkanını kapatarak emekli oldu.

İçindeki ahşap tutkusu bitmeyen Değirmencioğlu, yaşadığı apartmanın önündeki sokağa, kendisinin yaptığı kameriyeyi yerleştirerek burada ahşap heykeller ve süs eşyaları yapmaya devam etti.

Bugüne kadar oymacılıkta 325 talebe yetiştirdi

Değirmencioğlu, yaptığı açıklamada, yıllar önce cami minberleri, mihrap, kürsü gibi süsleme sanatlarına ilgi duymaya başladığını belirterek, "Yok olmaya yüz tutan bu sanatları tekrardan canlandırdım.Bugüne kadar oymacılıkta 325 talebe yetiştirdim. Türkiye'nin her yerine dağıldılar. Otuzu Kastamonu'da. Bugün birçok camide benim yetiştirdiğim talebelerim çalışma yapıyor" dedi.

Kastamonu'da çalışmaya devam ederken Isparta'dan kendisine çalışma teklifi geldiğini anlatan Değirmencioğlu, "2011'de Isparta'da bu işlerle ilgili bir kurs açmam istendi. Beş aylığına Isparta'ya gittim ama 2 yıl orada kaldım. Bildiklerimi oradaki ustalara anlattım" diye konuştu.

Döndükten sonra bir dönem kameriye yaptığını söyleyen Değirmencioğlu, belediye için yaptığı kameriyelerin parklarda kullanıldığını, 2014'te emekli olduğunu ifade etti.

İstenirse her türlü heykeli yapabilir

Değirmencioğlu, bu sürede heykel yapımına merak saldığını belirterek, şöyle devam etti:

"Bir tane Şehit Şerife Bacı heykeli yapmıştım. Belediye bunu bir sergide kullanmış. Muş'tan biri bu heykelin fotoğrafını görmüş ve beni aradı. Alparslan'ın heykelini yapıp yapamayacağımı sordu. Bir heykel yapıp gönderdim, çok beğendiler. Ardından 20 tane daha istediler. Ben de bunun üzerine heykel yapmaya başladım. Şu anda heykel üzerine çalışmalar yapıyorum. Atatürk, Alparslan, Şerife Bacı heykelleri yapıyorum. İstenirse her türlü heykeli yapabilirim. İsteyenlere gönderiyorum."

REKLAM

Ahşap işi ruhuna işlemiş

Değirmencioğlu, ilerleyen yaşına rağmen ahşap oymacılığından vazgeçemediğine değinerek, "Ahşap işi ruhuma işlemiş. Dükkanı kapatmıştım ama ahşapla uğraşmak bir nevi hastalık olduğu için bırakamıyorum. Her sabah uyandığımda mis gibi kokuyor ve tekrar başına geçiyorum. Dükkanı kapattım ama bu sefer de sokağa koyduğum kameriyede yapmaya başladım. 50 metre kablo alıp evimden elektrik çektim. Dışarıdan görenler merakla izliyor. Gücüm yettiği sürece bu işi yapmaya devam edeceğim" ifadelerini kullandı.

50 yıl sonra yeniden gelinlik ve damatlık giydiler
HAYAT
50 yıl sonra yeniden gelinlik ve damatlık giydiler

Ses sağlığınız için günde 2 litre su için
HAYAT
Ses sağlığınız için günde 2 litre su için

Padişahların yıkanmayan gömleklerinin sırrı: Böyle korunuyorlardı
FOTOĞRAF 18
Title
Ayet, hadis ve sembollerle süslü her biri dört yılda dokunan 'tılsımlı gömlekler'inin sırrı hâlâ çözülemedi. Osmanlı padişahlarının savaşta galip gelmek, nazardan korunmak ve şifa bulmak için giyindikleri tılsımlı gömleklerin üzerindeki harf ve rakamlar var. Üstelik çözülemeyen yalnızca şifreler değil, kumaşların nasıl 8 bin çözgü ipiyle dokunduğu da çözülemedi.
Title
Eşref saatinde dikimi başlıyor: Sarayı'nda tılsımlı 90 civarında padişah kıyafeti bulunuyor. Bu kıyafetler Müneccim başının yıldızlara bakarak belirlediği günde dikilmeye başlanıyor. Müneccim başı halk arasında Eşref Saati olarak bilinen bu özel anı belirledikten sonra sarayın derin hocaları kıyafete yazılacak tılsımları belirliyor. Bunlar daha çok dua ve hala anlamı çözülemeyen rakam ve şekillerden oluşuyor. Hocaların belirlediği bu şekil ve dualar padişah kıyafetine dönemin en kıymetli hattatları tarafından işleniyor.
Title
Hastalıkları iyileştirecek özel dualar: Topkapı'daki tılsımlı kıyafetler genellikle 3 önemli sebep için hazırlanmış. Bunlardan ilki savaş tılsımıdır. Padişaha savaşa giderken giymesi ve kazadan korunması için dikilen bu kıyafetler özel dualarla işlenmiştir. Terziler hastalıklara ve nazara karşı farklı dua ve şekillerle bezenmiş kıyafetler tasarlamışlardı. Bu kıyafetler üzerindeki bir çok şekilin sırrı ve yer alan rakamlar henüz tam aydınlatılabilmiş değildir.
Title
Ayetler: Tılsımlı kıyafetler üzerinde şu ana kadar 55 sure tespit edildi. Bu kıyafetlere en çok yazılan ise Fatiha suresidir. Yasin suresi hastalıklara karşı yapılıyor ve genellikle de ölüm döşeğindeki padişahların kıyafetlerine işlenmiştir. Fetih suresi savaşa çıkacak olan padişahların kıyafetlerinde mutlaka yer alıyor.
Title
Ayet-el Kürsi'de belalardan koruduğu için yine savaş kıyafetlerinde sıkça kullanıldı. Felak ve Nas sureleri ise daha çok ruhsal hastalıklarda gömleklere işlenmiştir.
Title
Melek isimleri: Gömleklerde yazı olarak 4 meleğin ismi bulunuyor. Mikâil,Azrâil,Cebrail,İsrafil meleklerin isimleri var. Kıyafetlerde dikkat çeken Besmele'nin ayetlerin dışında özel olarak kullanılması ve yazım şekli ile bir kare oluşturmasıdır. Esma-ül Hüsna'da aynı şekilde tılsımlı kıyafetlerin vazgeçilmesidir.
Title
Nübüvvet mührü: Gömleklerde en çok Hz. Muhammed'e ait semboller yer alıyor. Öyle ki bir padişah kıyafetine Hz. Muhammed'in ayak izi dahi işlenmiştir. En çok kullanılan şekil ise yine Hz. Muhammed'in Nübüvvet Mührü'dür. Bu mühür, önemini belirtmek için genelde çerçeveye alınıyor ve altın yaldızla işleniyordu. Hz. Muhammed'in bu mührü gömleğin hep sağ kısmında bir köşeye nakşediliyor. Göğüs kısmına ise peygamberleri anlatan sözler işlenip, aynı şekilde sahabelerin isimleri ve künyeleri de bu gömleklerdeki en önemli figürlerdir.
Title
Tılsımlı kıyafetler asla yıkanmıyordu: Tılsımlı kıyafetler patiskadan yapılmış kumaşlarla tasarlanıyordu. 90 civarındaki tılsımlı kıyafet içinde sadece 2 tanesi farklıdır. Bunlardan biri atlastan diğeri ise ipekten yapılmadır. Patiska kullanılmasının sebebi üzerine yazı yazılması müsait olmasıdır. Nakkaşlar İnce ve kaygan bir tabakayla kaplanan bu patiska kıyafetleri belirlenen dua ve sembollerle beziyorlardı. Bu tılsımlı kıyafetler asla yıkanmıyordu. Zira yıkandığında üzerindeki dua ve semboller yok siliniyordu.
Title
Mührü Süleyman: Hemen hemen her padişahın Mührü Süleymanlı bir kıyafeti bulunuyor. Yıldız şeklinde olan bu figürü Hz. Süleyman'ın bütün canlılara hitap edebilmesi, hayvanların dilini anlayabilmesi sebebiyle tercih ediyordu.
Title
Tılsımlı yaka: Padişahın giydiği yakanın şekli kaftan şekli gibidir. Padişahlar bu kaftanı cülûs ettiğinde yani tahta çıkışta giyiyorlardı. Değerli bir kumaştan yapılan bu kaftanların yakası kürkle çevrilidir. Bu yakalar nazara karşı koruduğuna inanılıyordu.
Title
Cem Sultan'ın 3 yılda dikilen tılsımlı kıyafeti: Bu gömleğin önemi tam 3 yılda tamamlanmış olmasıdır. Üzeri baştan sona dua ve şekillerle kaplı olan gömlek hiç giyilmemiştir. Tarihçilerin tahmini ise bu kıyafetin dikimi bittikten sonra hiçbir şekilde Cem Sultan'a ulaştıralamadığı yönündedir.
Title
Kaside-i Bürde'nin esrarı: Padişah kıyafetleri içinde sıkça işlenen bir diğer tılsım Kaside-i Bürde'dir. Bu kasidenin hikmeti felçli hastayı ayağa kaldırabilecek güçte olmasındır. Bürüyen Kaside'nin sahibi Şerâfeddîn Muhammed Bûsirî Mısırlıdır. Şerâfeddîn Muhammed Bûsirî​, bir gün felç geçirir ve vücudunun yarısı tutmaz olur. Bu kasideyi yazar ve Allah'tan Peygamber hatırı için şifa umar. Şiirin bittiği gece, İlm-i Ledün Sultanını rüyasında görür ve Kasideyi huzurunda okur. Uyandığında ise felcin geçtiğini hayretle görür ve eli tutar, ayağı yürür.
Title
Meçhul kahramanlar: Hattatların kağıdı terbiye etmek için kullandığı aharlama yöntemiyle yazıya elverişli hale getirilen kumaşlar nakkaşlar atölyesinde işlenmiştir. Bir gömlek üzerinde 3-4 yıl uğraşan hattatlar için meçhul kahramanlar yakıştırması yerinde olur; çünkü gömleklerin çok azında kimin tarafından yapıldığı yazılıdır.
Title
Ok ve yay sembolü önemli: Ok ve yay Orta Asya Türk kavimlerinden bu yana avcılık ve savaşta kullanılan en önemli silahtır. Türkler uzak mesafe için ok ve yay, yakın mesafe için kılıç kullanırdı. İslamiyet'in ilk yıllarında Hz. Muhammed'in ok ve yaya çok önem vermesi bu silaha dini bir önem kazandırdı.
Title
15-20. yüzyıl arasında hazırlanan padişah giysilerini içeren saray koleksiyonunda Peygamber Efendimizin nübüvvet mührü, Hilye-i Şerif ve iKaside-i Bürde'yle bezenmiş dört gömlek yer alıyor.
Title
Tılsımlı gömlekler üzerinde sıkça yer alan diğer iki motif ise Hz. Ali'nin ucu çatallı kılıcı 'Zülfikâr'dır.
Title
Saltanat kavgalarının uzağındaki halk da tılsımlı gömleklerden payına düşeni aldı. Dönemin tarikat dergahlarında, sarılıktan, akrep sokmasından korunmaya yönelik hazırlanan gömlekler arasında kadınları eşlerine şirin gösteren gömlekler mevcuttur.
Title
.
Padişahların yıkanmayan gömleklerinin sırrı: Böyle korunuyorlardı
Yaklaşık 600 yıl boyunca üç kıta da hüküm süren olan Osmanlı İmparatorluğu'nun tarihi birçok gizemle dolu. O gizemlerden biri de Tılsımlı Gömlekler. Bu gömlekler, üzerlerindeki yazı ve süslemelerle hat ve tezhip sanatında ulaşılan mertebeyi gösteren, dönemin sosyal yaşamını ortaya koyan adeta konuşan tarih niteliğinde.


Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.