|

Osmanlı'dan Sinemamıza yansıyanlar

Sinemanın Osmanlı'yla ilişkisini anlatan "Osmanlı'dan Sinemamıza Yansıyanlar" belgeseli gösterildi.

Gülcan Tezcan
00:00 - 26/01/2000 Çarşamba
Güncelleme: 16:24 - 3/01/2014 Cuma
Yeni Şafak
Osmanlı'dan Sinemamıza yansıyanlar
Osmanlı'dan Sinemamıza yansıyanlar

Osmanlı Devleti'nin 700. Kuruluş Yılı kutlamaları çerçevesinde bir dizi etkinlik düzenleyen Türkiye Sinema ve Audiovisuel Kültür Vakfı (TÜRSAK) tarafından çektirilen "Osmanlı'dan Sinemamıza Yansıyanlar" belgeselinin ilk gösterimi Atatürk Kültür Merkezi'nde yapıldı. Padişah Bestekârlar müzik dinletisi ile başlayan gece belgesel gösterimi ile son buldu. Belgesel, Kültür Bakanlığı'nın desteği ve Osmanlı Devleti'nin Kuruluşunun 700. yılı Kutlamaları Fon Kurulu'nun katkısıyla hazırlandı. Yakın tarihe ilişkin sinema filmleriyle tanınan Tunca Önder'in yönetmenliğini yaptığı belgeselin ilk bölümünde, sinemanın Osmanlı'ya girişi, Saray'ın ve Padişah'ın sinemaya yaklaşımı ve ilk çekilen filmlerle sinemanın gelişimi özetlenirken, ikinci bölümünde, çekilen ilk filmlerden günümüze uzanan "Türk Sineması Perspektifi" içinde Osmanlı temasını ele alan filmlerin analizi yapılıyor. Belgeselde ayrıca, Sultan Reşat'ın Makedonya ziyareti sırasında Manaki kardeşler tarafından filme alınması ve Manaki kardeşlerin, Sultan'ın diğer ziyaretlerini kameralarıyla nasıl izledikleri, Ayastefanos Abidesi'nin yıkılışı, Lumiere kardeşlerin dünyada ikinci kez Haliç'te gerçekleştirdikleri kamerayla kaydırma hareketini içeren çekimler de yer alıyor. Sultan Reşat'ın "Bırakınız çocuklar oynasınlar" izniyle Osmanlı topraklarında rahatça gezinme imkânı bulan sinema kameralarının Osmanlı'ya nasıl baktığını ve Osmanlı'yı nasıl yansıttığını özetleyen belgeselde, Cumhuriyet döneminde çekilen ilk filmlerdeki Osmanlı etkisi, "Fatih'in Fethi", "Yavuz Sultan Selim Ağlıyor", "Ferman", "Pembe İncili Kaftan", "Diyet", "Sürgün", "Yangın Var", "Harem'de Dört Kadın", gibi filmlerden bölümlerle ele alınıyor. Sinemamızda Osmanlı etkisi anlatılırken Türk Sinemasının dönemlerinden de bahsedilen belgeselde son dönemde Türk Sinemasının Osmanlı bakışının en yeni örnekleri olan "İstanbul Kanatlarımın Altında" ve "Harem Suare" nin Osmanlı'ya çok daha farklı açılardan bakan ve daha gerçekçi filmler oldukları ifade ediliyor. Ön hazırlık ve araştırma çalışmalarının 6 ay, dekor, kostüm ve aksesuar uygulamalarının ise 2 ayda yapıldığı, canlandırma sahnelerinde 750 figüranın rol aldığı belgeselin anlatımını da, her sahnedeki farklı rolüyle Kenan Işık yaptı. Başdanışmanlığını Prof. Dr. Sami Şekeroğlu'nun, senaryo danışmanlığını Burçak Evren'in yaptığı belgesel Mimar Sinan Üniversitesi Sinema TV Merkezi arşivinden filmlerle de desteklendi.


24 yıl önce