Kahramanlık değil insanlık yaptık

Dünyanın dört bir yanında insani yardım faaliyetleri düzenleyen Yeryüzü Doktorları, 2013 yılından beri Somali'ye gönüllü sağlık ekipleri gönderiyor. Türk doktorlarının Somalililer'in gözünde kahraman haline geldiğini söyleyen Yeryüzü Doktorları Başkanı Yahyahan Güney, "Gönüllü ekip arkadaşlarımız kahraman olmak için değil insanlara faydalı olmak için çalışıyor" diyor.

Yeni Şafak ve
04:00 - 28/05/2017 Pazar
Güncelleme: 08:36 - 28/05/2017 Pazar
Yeni Şafak
​Kahramanlık değil insanlık yaptık

Suriye nasıl Ortadoğu'nun kanayan bir yarası ise Somali de Doğu Afrika'nın dinmek bilmeyen bir acısı. İç savaş, terör saldırıları, kolera salgını ve açlık felakati derken Somali her geçen gün kan kaybeden bir ülke haline geldi. Dünyanın dört bir yanında 40'tan fazla ülkeye insani yardım faaliyetleri düzenleyen Yeryüzü Doktorları da 2013 yılından beri Somali Şifa Hastanesi'ne iki ayda bir gönüllü sağlık ekiplerini gönderiyor. Her gidişlerinde 5-6 günlük kamplar gerçekleştiren Türk doktorlar, dinlenmeden sayısız operasyon gerçekleştiriyor. Türk doktorlarının Somalililer'in gözünde kahraman haline geldiğini başlarında geçen bir anıyla anlatan Yeryüzü Doktorları Başkanı Yahyahan Güney, "Gönüllü ekip arkadaşlarımız kahraman olmak için değil insanlara faydalı olmak için çalışıyor" diyor.

SON GÜNLER
YOĞUNLUK ARTIYOR

Dudak, damak yarığı gibi rahatsızlıkları tedavi etmek için plastik cerrahlarla Somali'ye bir kamp programı gerçekleştirdiklerini söyleyen Güney, "Bölgeye gitmeden önce radyo yayınıyla gelecek ekibin duyurusu yapıldı. Duyuruda Türkiye’den gelecek doktorların hangi tarihte, hangi hastanede tedavi yapacakları ve ücretsiz olacağı bilgisi verildi. Radyo kullanmak bölgede çok yaygın bir alışkanlık olduğundan bu duyuru kırsal kesimde yaşayanlara da ulaştı. Kamp yaptığımız yer 1-2 günlük mesafelerden gelen çok sayıda hastayla dolup taştı. Kampın son günü Türkiye’ye dönmek üzere hazırlanıyorduk, uçağımızın kalkışı için 2 saatimiz vardı. Hastane bahçesinde bir kadın ve yanında getirdiği küçük çocuğunu gördük. Ameliyat için geldiğini anladık. Durumu kendi aramızda konuştuk. Gönüllü doktorumuz, proje yöneticimize "Ameliyat etmezsek ne olur?" diye sordu. Proje yöneticisi arkadaşımız daha önce o bölgede bulunduğu için ameliyat edilmezse bu şekilde kalacağını söyledi" şeklinde konuşuyor.

BİZİ KAHRAMAN
İLAN ETTİLER

Uzaktan gelen hasta için kalmaya karar vererek hazırlıklara başladıklarını anlatan Güney, şu şekilde anlatmaya devam ediyor: "Türk Hava Yolları ve elçiliğe durumu haber vererek gönüllü doktorlardan oluşan ekibimiz hep birlikte ameliyathaneye girdi. Ameliyat bitince hızlıca giyindiler ve uçağın bizi bekleme ihtimaliyle yola çıktık. Havaalanına geldiğimizde uçak bizi bekliyordu. Yaklaşık 300 yolcuyu uçağın içinde iki buçuk saat bekletmiş olmanın mahcubiyetiyle uçağa adım attık. Uçağa girerken, pilota ve girişteki yolculara mahcubiyetimizi ifade ettik. Tam o esnada pilot yolculara İngilizce ve yerel dilde şu şekilde anons yaptı: “Sayın yolcularımız iki buçuk saat boyunca bizleri bu koltuklarda bekleten kahramanlar geldi işte. Türkiye'den Somali'nin Mogadişu şehrinde ameliyatlar yapmaya gelen, kampları bitmesine rağmen, hastaneye geç ulaşan bir hasta için tekrardan hazırlık yapıp onun ameliyatını gerçekleştirdiği için bizleri bekleten kahramanlar karşınızda.” Bir anda uçaktaki tüm yolculardan alkış ve nida sesleri yükseldi. Çok şaşırdık ve duygulandık."

90 SANİYEDE
BİR ÇOCUK ÖLÜYOR

İşlerinin sorumluluğunu yerine getirirken yolcuların kendilerine gösterdiği değer karşısında doğru yolda olduklarına bir kez daha kanıtlamış olduklarına inanan Güney, Başakşehir Tıp Merkezi’nde İç Hastalıkları ve Dahiliye uzmanı. Yeryüzü Doktorları'nın kuruluşundan itibaren yer alan Güney, 2015 yılından beri de başkanlığını yürütüyor. Yeryüzü Doktorları ile Suriye, Filistin gibi iç karışıklık ve sıkıntıların yoğun olduğu Ortadoğu ülkeleriyle birlikte Uganda ve Somali gibi birçok Afrika ülkesine insani yardım çalışmaları için gittiğinden bahseden Güney, "Her yerde çok farklı hikayeler var. Unutamadığınız anılar oluyor. Bir de böylesine yardım faaliyetlerinde bulunuyorsanız kalbe dokunan çok şey oluyor. Sahadan her dönüşümüzde içimizde hem burukluk hem oradaki insanlara dokunmuş olmanın huzuru oluyor. Ben bunları anlatırken her 90 saniyede bir çocuk temiz suya erişemediği için ölüyor. Bunları gördükçe 'Daha fazla ne yapabilirim?' demekten kendinizi alamıyorsunuz" diyor.

Açlık ve kıtlık
krizine karşı
mücadele

Önümüzdeki günlerde Somali’de bir Anne-Çocuk Sağlığı ve Beslenme Merkezi açacaklarından bahseden Yeryüzü Doktorları Başkanı Yahyahan Güney, "Yemen’de bu merkezlerimizin sayılarını arttırmaya çalışacağız. 2012’den beri Afrika ve Asya’da toplam 9 beslenme sağlığı merkezi açtık. 2017’nin sonuna kadar 6 merkez daha açmayı hedefliyoruz. Bunun dışında Birleşmiş Milletler’in de '1945’ten bu yana en büyük insanlık krizi' olarak açıklayıp alarm verdiği 'açlık ve kıtlık' krizine karşı bir beslenme kampanyasının startını verdik" diyor.

Bölgenin tek hastanesi

Afganistan, Uganda ve Somali’de katarakt kampları düzenleneceğinden bahseden Güney, "Somali’deki katarakt kampımızda bizi bekleyen 200 çocuk var. Uganda’da 2016 yılında Gombe hastanesinin 3 ameliyathanesini, çocuk ve erkek koğuşunu yeniledik. Nüfus yoğunluğu fazla olan bir bölge ve buraya hizmet eden tek hastane. Bu tarz hastane ve sağlık merkezlerinin fiziksel kapasite geliştirme projelerimiz de var" şeklinde konuşuyor.