Hayat Şehir mimarisinde geleneğe bağlıydı

Şehir mimarisinde geleneğe bağlıydı

İstanbul’un mimari yapılanmasına katkılar sağlayan Bilge Mimar Turgut Cansever vefatının 10. yılında anıldı. TYB İstanbul Şubesi’ndeki etkinlikte konuşan Cansever’in kızı Emine Öğün, “Geleneğin özünü anlayıp yeni şehirler yapmak gerektiğini söylerdi. Mekana zulmetmeyen bir bakışı vardı” dedi.

İlker Nuri Öztürk Yeni Şafak
88 yaşında hayata veda eden Turgut Cansever, Ankara’daki Türk Tarih Kurumu Binası, Bodrum’daki Ertegün Evi ve Demir Turizm Kompleksi ile tam üç kez Ağa Han Mimarlık Ödülü’ne layık görülen ilk mimar unvanına sahipti.
88 yaşında hayata veda eden Turgut Cansever, Ankara’daki Türk Tarih Kurumu Binası, Bodrum’daki Ertegün Evi ve Demir Turizm Kompleksi ile tam üç kez Ağa Han Mimarlık Ödülü’ne layık görülen ilk mimar unvanına sahipti.

Bilge Mimar Turgut Cansever’in vefatının 10. yılı vesilesiyle Türkiye Yazarlar Birliği İstanbul Şubesi’nde bir anma programı düzenlendi. Kızlarağası Medresesi’nde gerçekleştirilen etkinlikte Mimar Emine Öğün, babası Turgut Cansever’in dertlerini ve çabalarını anlattı.

Emine Öğün ve Mahmut Bıyıklı

OSMANLI TECRÜBESİNİN KAYBINA ÜZÜLÜYORDU

  • İstanbul’un 40’lı yıllardan başlayarak planlanmasına büyük katkı sağlayan Cansever’in büyük yıkımın başladığı dönemde mimar olmaya karar verdiğini belirten Emine Öğün babasının mimari bir arayış içinde olduğunu söyledi. Öğün şöyle konuştu: “Sedad Hakkı Eldem sayesinde Türk-Osmanlı yerel geleneğiyle bağını kurdu. Osmanlı tecrübesinin yitirilmesinden rahatsızlık duyuyordu. 50’li yıllarda Aydın German ve diğer arkadaşlarıyla birlikte, şehirlerde yapılan kimlik kaybettirici değişimlere karşı çıkıyor. 1975’te ise şehir arazisinin rant aracı olduğuna dikkat çekiyor. Yığılmaya önlem alınması gerektiğini net şekilde ifade ediyor. Yerel mimarinin tekrar kullanılmasını öneriyor. Mimarinin futbol ve siyaset kadar anlaşılır olmasını ve konuşulmasını istiyordu”

Ertuğrul Evi, Demir Evleri, Bodrum’daki Arkeoloji Müzesi ve Karakaş Camii’nin Bilge Mimar için önemine değinen Öğün, şu ifadeleri kullandı: “Dünyayı algılayışı değişiyordu. İbnü’l-Arabî’nin ‘Fusus’ül Hikem’ adlı eserini okurken dehşete kapıldığını söylemişti. Geleneğin özünü anlayıp yeni şehirler yapmak gerektiğini söylerdi. Mekana zulmetmeyen bir bakışı vardı. Cami karşısına altı katlı bina yapmayı reddediyor. Maddi açıdan zor durumda olduğumuz dönemlerde bile kendisiyle çelişen işleri yapmazdı.”

Don Kişot’la hayal kuracağız
HAYAT
Don Kişot’la hayal kuracağız

Konser salonunda sema olmaz
HAYAT
Konser salonunda sema olmaz
/**/

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.