Türkiye’nin önde gelen sanat kurumlarından İstanbul Modern’de uzun süren belirsizlik sona erdi ve müzeye bir artistik direktör atandı. Uzun yıllar İstanbul Modern’de küratörlük yapan, daha sonra sergi ve programlar direktörlüğünü de üstlenen, 2018-2024 yılları arasında SAHA’da direktörlük yapan Çelenk Bafra’nın artistik direktör olduğu bir basın açıklamasıyla duyuruldu. Böylelikle Türkiye’nin en önemli sanat kurumlarından birini başına bir kadın gelmiş oldu. Yıllardır hem Türkiye’de hem de yurt
Türkiye’nin önde gelen sanat kurumlarından İstanbul Modern’de uzun süren belirsizlik sona erdi ve müzeye bir artistik direktör atandı. Uzun yıllar İstanbul Modern’de küratörlük yapan, daha sonra sergi ve programlar direktörlüğünü de üstlenen, 2018-2024 yılları arasında SAHA’da direktörlük yapan Çelenk Bafra’nın artistik direktör olduğu bir basın açıklamasıyla duyuruldu. Böylelikle Türkiye’nin en önemli sanat kurumlarından birini başına bir kadın gelmiş oldu. Yıllardır hem Türkiye’de hem de yurt dışında müzelerle çalışan, Fransa Kültür Bakanlığı tarafından Marsilya’daki Avrupa ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi’nin (MuCEM) yönetim kurulunda yer alıyor, misafir sanatçı programlarını yöneten, SAHA gibi, bir kişinin İstanbul Modern’de artistik direktör olması son derece olağan. Yurtdışında durum daha farklı ilerleyebiliyor çoğunlukla başka bir kurumdan bir yönetici, artistik direktör tercih ediliyor. Dünyanın önde gelen sanat kurumlarından MoMA’nın 30 yıllık çalışanı ve 1995’ten beri direktörü olan Glenn Lowry gelecek yıl görevinden ayrılıyor. Lowry bugünkü MoMA imajında büyük pay sahibi. Müzeni yıllık bağışlarını 200 milyon dolardan, 1.7 milyar dolara çıkartabilmiş bir yönetici. Lowry’nin ayrılma haberinden sonra yerine geçebilecek isimlere dair sanat basınında çıkan isimler ise şöyle: Harlem’deki Studşo Museum’un direktörü Thelma Golden, Miami’deki Pérez Sanat Müzesi’nin direktörü Franklin Sirmans, Washington D.C’deki Hishhorn direktörü Melissa Chiu, Los Angeles County Museum of Art (LACMA) direktörü Michael Govan, Chicago Çağdaş Sanat Müzesi direktörü Madeleine Grynsztejn, Art Institute of Chicago direktörü James Rondeau, Ohio’da yer alan Toledo Sanat Müzesi direktörü Adam Levine.
Bu isimlerin bize söylediği en önemli şey seçeneklerin bolluğu. Ülkemizde ise maalesef bu çeşitliliğe sahip değiliz. Halen emekleme aşamasında olan Türkiye sanat dünyasında en büyük eksiklik bence sanat alanında insanların yetişmesine imkan sağlayacak yeterince sanat kurumu olmaması. Bir sanat kurumu illa ki çok büyük olmak zorunda değil. Büyükler mutlaka olacaktır lakin bağımsız sanat kurumları ülkemizin potansiyeli göz önüne alındığında hâlâ tatmin edici düzeyde değil. Toplumun bir kesiminin sanatla daha yoğun bir şekilde ilgilenmesi bunun nedenlerinden. Diğer kesimin ise sanatta ilerlemesi gereken çok daha uzun bir yol var.