Asgari Ücret Tespit Komisyonu, gelecek yıl geçerli olacak yeni asgari ücretin belirlenmesine yönelik çalışmalar için bir araya geldi. Toplantının ardından 18 Aralık'ta Türk-İş'te, 23 Aralık'ta da TİSK'te yeniden bir araya gelme kararı alındı. Asgari Ücret Tespit Komisyonu, 5'i işçi, 5'i işveren, 5'i de devlet temsilcisi olmak üzere 15 kişiden oluşuyor. Komisyonda işçi tarafını Türk-İş, işveren tarafını TİSK temsil ediyor.
İş Kanunu gereğince, ücretlerin asgari düzeyinin komisyon aracılığı ile en geç 2 yılda bir belirlenmesi gerekiyor. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının tespit ettiği üyelerden birinin başkanlık ettiği komisyon, en az 10 üyenin katılımıyla toplanıp, oy çokluğu ile karar veriyor. Oyların eşitliği halinde başkanın bulunduğu tarafın çoğunluk sağladığı kabul ediliyor. İşverenler, yanlarında çalışan işçilere komisyonca belirlenen ücretlerden düşük ücret ödeyemiyor.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu sona erdi, ikinci toplantı 18 Aralık'ta üçüncü toplantı ise 23 Aralık'ta gerçekleşecek. Tarafların bir araya geldiği yaklaşık bir buçuk saat süren Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nun ilki sona erdi. Taraflar, ikinici toplantıda Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (Türk-İş) Genel Merkezinde 18 Aralık'ta biraraya gelecek. Üçüncü toplantıda ise taraflar 23 Aralık'ta Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonunda (TİSK) görüşme yapacak.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, Aralık 2002 yılında 250 TL olan brüt asgari ücretin yüzde 307 artışla bin 21 TL'ye ulaştığını, 184 TL olan net asgari ücretin ise yüzde 336''lık artışla 803 TL''ye yükseldiğine işaret etti. Bu dönemde enflasyondaki artışın yüzde 152 olduğu belirten Çelik, asgari ücretteki artışın ise yüzde 300''ün üzerinde olduğuna dikkat çekerek, "Bir taraftan çalışanların talep ve şartları, diğer taraftan ekonominin genel gidişatı taraflarca ele alınacak ve bir ay boyunca bu hususlar değerlendirildikten sonra uzlaşılacak." dedi.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik'in başkanlığında toplandı. Komisyonda işçi tarafını Türk-İş, işveren tarafını TİSK temsil ediyor. Toplantıya işveren adına 5 temsilci, işçi adına 5 temsilci katılıyor. Toplantıda, gelecek yıl geçerli olacak asgari ücret zammı belirlenecek.
Bakan Çelik, yaptığı konuşmada, 2014 yılında uygulanacak asgari ücreti belirlemek üzere toplandıklarını belirterek, "Asgari ücret taban ücrettir. Bu açıdan bakıldığında asgari ücret, çalışanlara dönebilecek miktarın komisyon tarafından altında olamayan ücrettir. Belirlenen asgari ücret üzerinde ücret ise işçi ve işverenin özgür iradesiyle her zaman mümkündür. Asgari ücreti bir geçim ücreti olarak ele almak değil, taban ücreti sosyal koruma ücreti olarak değerlendirip bu çerçevede bir yaklaşımın doğru olduğu inancındayım." diye konuştu. Asgari ücretin, toplu iş sözleşmeleri, genel ücret düzeyi ve kayıt dışı istihdam gibi pek çok unsuru etkilediğinin altını çizen Çelik, "Anayasamıza göre asgari ücret belirlenmesinde ülkenin ekonomik durumu ile çalışanların geçim şartları göz önünde bulundurulmalıdır. Hükümetimiz döneminde bu kriterlere azami düzeyde riayet edildiğini görmek mümkün. Emeklilerimize ve diğer çalışanlarımıza olduğu gibi asgari ücretle çalışanlarımız da enflasyona ezdirilmemiştir." ifadelerini kullandı.
Asgari ücret, halen 16 yaşından büyük bekar bir işçi için brüt bin 21 lira 50 kuruş, net 803 lira 68 kuruş olarak uygulanıyor. 16 yaşından küçükler için brüt 877 lira 50 kuruş net 700 lira 73 kuruş olan asgari ücret, kapıcılar için ise brüt bin 21 lira 50 kuruş, net 868 lira 27 kuruş düzeyinde bulunuyor. Asgari ücretten 16 yaşından büyük işçiler için 217 lira 82 kuruş, 16 yaşından küçük işçiler için 176 lira 77 kuruş, kapıcılar için ise 153 lira 23 kuruş kesinti yapılıyor. Asgari ücretin işverene toplam maliyeti 16 yaşından büyük işçiler için bin 190 lira 5 kuruş, 16 yaşından küçük işçiler için bin 22 lira 29 kuruş, kapıcılar içinse bin 190 lira 5 kuruşu buluyor.
Öte yandan 2014 Yılı Programı'nda asgari ücrete yapılacak zamma ilişkin öngörüye yer verilmişti. Buna göre, asgari ücretin gelecek yılın ocak ve temmuz aylarında yüzde 3 artırılması planlanıyor. Geçen yıl, asgari ücret yılın ilk 6 ayı için yüzde 4,1, ikinci 6 ay içinse yüzde 4,4 artırılmıştır. Asgari ücrette 2013'teki artış ise yüzde 8,61 olmuştu.
Bu yorumu Spam olarak bildirdiniz. Talebiniz değerlendiriliyor.