İktisadi Girişim ve İş Ahlakı Derneği (İGİAD) tarafından yapılan araştırmaya göre, hükümetin 2012 yılına ilişkin belirlediği ortalama 720 lira asgari ücret tutarının 4 kişilik bir ailenin geçimi için yeterli değil. İGİAD, İstanbul'da yaşayan evli ve iki çocuklu bir ailenin asgarî şartlarda geçimini sağlayabilmesi için gerekli ücretin bin 420 lira olduğunu belirledi. Derneğin Asgarî Geçim Ücreti (AGÜ) Tespit Komisyonu tarafından İstanbul'da 15'in üzerinde sektör çalışanıyla gerçekleştirdiği anket sonuçlarına göre iş görenin yemek, yol, prim, ikramiye, yardım vb. yan ödemeler dâhil aylık bin 420 lira kazanması gerektiği ortaya çıktı. Söz konusu AGÜ rakamında SSK, vergi ve devlet tarafından karşılanan eğitim giderleri hariç tutuldu.
İGİAD Başkanı Şükrü Alkan söz konusu rakamın evli, iki çocuklu bir iş görene verilmesi gereken asgarî geçim ücreti tutarı olarak işverenlere tavsiye ettiklerini de belirtirken, iş görenlere ödenen asgarî ücreti, toplumsal dayanışma ve refah seviyesi açısından önemli bir gösterge olarak kabul ettiklerini söyledi. Alkan, İGİAD'ın, yürürlükte olan asgarî ücret seviyesinin daha da yukarılara çekilmesi gerektiğini düşündüğüne dikkat çekerken, bu konuda işverenlerin duyarlı olmalarını savunduklarını ve AGÜ sayesinde çalışanların ücretlerinin iyileştirilmesini amaçladıklarını kaydetti.
Alkan, “Helal kazancın adil bölüşümü” ilkesini benimseyen İGİAD'ın piyasa şartları uygulaması yerine, alternatif asgari geçim ücreti uygulamasını geliştirdiğini söyledi. AGÜ'yü, iki çocuklu bir ailenin İstanbul'daki yaşam şartlarında insanca geçimini sağlayacağı taban ücret seviyesi olarak belirlediklerini dile getiren Alkan, bu uygulamanın temelinde alt gelir grubundaki çalışanların insanca yaşam standardına erişmelerine yardımcı olmayı hedeflemelerinin yattığını belirtti. Alkan, AGÜ'nün aynı zamanda, işverenin yanında çalıştırdığı iş görenleri yoksulluğa mahkûm etmemesi, üretilen artı değerin adil bir şekilde paylaşılması ve bu sayede iş ortamındaki motivasyonun arttırılması gereğini ortaya koymayı amaçlayan bir uygulama olduğunu kaydetti.
Hükümet 2011 yılı son günü 2012 yılında uygulanacak 16 yaşını dolduranlar için aylık brüt ücreti ilk altı ay için 886,50 lira, ikinci altı ayda 940,50 lira olarak belirledi. Aylık net ücret ise bekar bir işçide ilk altı ay için 701,14, ikinci altı ayda ise 739,80 lirayı bulacak.
Bu yorumu Spam olarak bildirdiniz. Talebiniz değerlendiriliyor.