Yazarlar Sahra Çölü"ndeki kar kalınlığı

Sahra Çölü"ndeki kar kalınlığı

Murat Menteş
Murat Menteş Gazete Yazarı
Abone Ol Google News

İyi insanlar, kurallara fazla uymamalıdır.

[RALPH WALDO EMERSON]

Türkiye uzaya uydu gönderiyor ve ODTÜ''de ''protestolar'' yükseliyor. Mu acaba?

Uzay Yolu dizisindeki Mr. Spock''ın tabiriyle ''Bu, mantıklı değil.''

ALIŞKANLIK VE GELENEKLERE RAĞMEN…

Tartışma büyüdü.

Peki hükümet mi haklı, muhalifler mi?

Çok kimse cevap yetiştirdi.

130 üniversitenin 60''ı, ODTÜ yönetimini kınadı. Saçma, fakat gerçek.

Bana öyle geliyor ki, asıl meselemiz, bizde siyasetin de, protestonun da sanatsallıktan uzak olmasıdır.

Mevcut zıtlaşmanın taraflarında yaratıcılık görüyor musunuz?

Hangisi alışkanlıklar [klişeler] ve geleneklere [buyruklar] rağmen kendi tutum ve tavrını seçebiliyor?

ELEŞTİRİDEN KAÇARKEN PROTESTOYA TUTULMAK

Siyaset-bilimciler, iktidar süresi uzadığında, güç kullanma eğiliminin arttığını söylüyorlar.

Dolayısıyla muhaliflerin tepkisi de büyüyormuş.

İfade özgürlüğünün kısıtlanması ve çift yönlü üslup sorunlarını göz ardı ediveren bir köşe yazarı ''Kendini taşla sopayla ifade eden var'' diye yakınıyor.

Enteresan.

Başımıza gelenlerin, bunlarla ilgisi olduğunu hiç sanmıyorum.

Kanaatimce, protestolar, eleştirinin yokluğundan kaynaklanıyor.

Eleştiri, sanıldığının aksine bir dayanışma biçimidir.

Eleştiri, uzlaşma umudunun varlığını kanıtlar.

Eleştiri alanı daraldığında, isyanlar patlak verir.

PROTESTO ÖNCELİKLE POLİTİK DEĞİL, KÜLTÜRELDİR

Sahra Çölü''ndeki kar kalınlığı ile Türkiye''deki eleştiri seviyesi hemen hemen aynı.

Peki ya protesto?

Ahlaki Protesto Sanatı [Ayrıntı Yay.] adlı kitabın yazarı James M. Jasper''a göre…

1- Protestolar yeni ahlaki bakış açıları temin eder.

2- Protestocular birbirlerinden epey farklıdır.

3- Protestolar ahlaki bir ifade, gelişim, dönüşüm ve doğrulama fırsatı sunar.

4- Uzmanlar siyasete bakıp kültüre kayıtsız kaldıklarından; protestoları anlayamamışlardır.

RESMÎ DEĞİL, SİVİL TOPLUMSAL HAREKET

Protesto, sanatsal bir etkinliktir.

Bireysel duygular ile toplumsal eylemin buluşmasıdır.

Siyaset? O da sanat, değil mi?

***

Protestolar, toplumsal hareketlerin sivil niteliğini vurgular.

İktidarın resmî zekası, refleksleri, denetimi, güdümü karşısında bir direnç bölgesi oluşturur.

Bir ülke, sivil halkın ''sessiz çoğunluk'' olarak pasifize edilmesiyle yükselemez.

Zihni ve vicdanı işlek bir toplumun mensupları bazen sokaklara dökülür, itiraz eder, başkaldırır.

Siyasi iktidar, ordu, akademiler, medya, büyük şirketler, dinî kurumlar [ve kurumsal cemaatler]; ahlaki prensipler bakımından gerilediklerinde protestolar başlar.

KURALLARI YIKAN İYİ İNSANLAR

Bir düşünelim: ODTÜ eylemleri gerçekte protesto muydu?

Uzaya uydu göndermek hakikaten kutlanası bir iş.

Fakat daha önemli ve öncelikli bir iş ihmal edilmiş gibi görünüyor.

Normal şartlarda protestolar, belli bir konuya odaklanır. Savaş, düşmanlık ve kan davasından farklıdır.

''Kardeş değiliz'', ''Birlikte sevinemeyiz'', ''Keşke tümden yok olsanız'' gibisinden mesajlar var ortada.

Halbuki hepimiz bu ülkenin çocuklarıyız.

Elbette birlikte sevinmeliyiz.

Ve birbirimizi yaşatmaya, yüceltmeye bakmalıyız.

Öfkenin hasadı olmaz.

Öfkeli kalabalığın umutsuzluğu da, yardakçı güruhun cilveleriyle dengelenemez.

Şuursuz rakipler, giderek birbirlerine benziyorlar.

Saygı uyandıran üslup, ilgiye değer zeka hani?

Kuralları yıkan iyi insanlar nerede?

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunundaki amaçlar ile sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerezler kullanılmaktadır. Detaylı bilgi için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.